مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در بهبود کودکان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی
(ندگان)پدیدآور
اسبقی, موناارجمندنیا, علی اکبررحمانیان, مهدیهاسبقی, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه بازتوانی شناختی در دانشآموزان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی است. روش: بدین منظور 20 نفر از دانشآموزان دارای اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی دوره ابتدایی با روش نمونهگیری هدفمند از مراجعهکنندگان به کلینیک شهر تهران انتخاب شدند. همه آزمودنیها قبل و بعد از مداخلهی درمانی با آزمون کامپیوتری TOVA (بهعنوان یک آزمون ارزیابی عملکرد مستمر) با هدف ارزیابی متغیرهای توجه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانشآموزان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه 10 نفرِ در معرض درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه دیگر آموزش نوروفیدبک را به همراه بازتوانی شناختی دریافت کردند. جلسات برای هر دو گروه به مدت 10 هفته و هر هفته سه جلسه برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد گروه نوروفیدبک همراه با بازتوانی شناختی، نسبت به آموزش نوروفیدبک بهتنهایی، تأثیر معنادارتری بر کاهش مشکلات تکانشگری و افزایش توجه دارد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نوروفیدبک باعث کاهش علائم بیش فعالی میشود و اگر بازتوانی شناختی به آن اضافه گردد، اثر بیشتری خواهد داشت.
کلید واژگان
نوروفیدبکبازتوانی شناختی
اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی
تکانشگری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران، ایران.دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه سمنان، ایران.
شاپا
2476-50232538-5623




