بررسی اثربخشی اصلاح همنوسانی از طریق نوروفیدبک بر آگاهی واجشناختی و حافظه فعال واجشناختی در کودکان مبتلا به نارساخوانی
(ندگان)پدیدآور
موسی نژاد جدی, النازمحمود علیلو, مجیدنظری, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: متغیرهای شناختی همبستههای مهم اختلال نارساخوانی هستند. پژوهشهای مختلف نشان میدهند که این متغیرها در کودکان نارساخوان دچار نقص هستند. همچنین مطالعات عصبشناختی بدکارکردی ارتباط پیشانی ـ گیجگاهی ـ پسسری را بهعنوان مبنای عصبی این اختلال مطرح کردهاند. نوروفیدبک با تغییر ارتباط کارکردی یا همنوسانی این مناطق مغزی میتواند در بهبود کارکردهای شناختی این کودکان مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اصلاح همنوسانی مغزی از طریق نوروفیدبک بر بهبود آگاهی واجشناختی و حافظه فعال در کودکان نارساخوان انجام شد. روش: طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی پلکانی با خط پایه چندگانه بود که در آن چهار کودک مبتلا به نارساخوانی 20 جلسه 30 دقیقهای درمان نوروفیدبک دریافت کردند. یافتهها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد که در نمرات آگاهی واجشناختی و حافظه فعال آزمودنیها بهبودی ایجاد شده است. همچنین مقادیر همنوسانی بعد از اتمام درمان به سمت مقادیر نرمال تغییر پیدا کرد. نتیجهگیری: این تغییرات نشان میدهد که نارساخوانی میتواند بهعنوان یک اختلال در ارتباط کارکردی مناطق مختلف مغزی مطرح باشد و اصلاح همنوسانی از طریق نوروفیدبک میتواند به اصلاح این آشفتگی کمک کند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: نارساخوانیهمنوسانی
ارتباط کارکردی
نوروفیدبک
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.استاد روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، ایران.
شاپا
2476-50232538-5623




