• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ویژگی‌های عصب ‌روان‌شناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستان

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری مطلق, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    755.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تجارب اولیه زندگی بر ساختار، کارکرد مغز و کارکردهای شناختی انسان تأثیر می­گذارد. یادگیری موسیقی می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیر در کارکردهای ذهنی (هیجانی، شناختی و رفتاری) در فعالیت‌های مختلف روزمره شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه‌ ویژگی‌های عصب روان‌شناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستان بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی ـ مقایسه­ای است. جامعه­ آماری شامل کلیه کودکان پایه پنجم دبستان در شهر مشهد بود که 30 نفر از دانش آموزان فراگیر موسیقی (که حداقل به مدت دو سال به نواختن ساز خاصی مسلط بودند) و 30 نفر از دانش آموزان عادی که هیچ‌گونه آموزش موسیقی ندیده بودند به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و مورد مقایسه قرار گرفتند. مقیاس عصب ـ روان‌شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر (WISC) و مصاحبه­ بالینی در مورد شرکت‌کنندگان اجرا شد. یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند­متغیری و نرم‌افزار آماری SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین ویژگی­های عصب ـ روان‌شناختی شامل کارکردهای اجرایی، توجه، زبان، حافظه و یادگیری دانش­آموزان فراگیر موسیقی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می­تواند در تشخیص و طراحی مداخلات برای ارتقای ویژگی­های عصب ـ روان‌شناختی دانش­آموزان دوره دبستان مفید باشد.
    کلید واژگان
    عصب روانشناسی
    فراگیری موسیقی
    کارکردهای شناختی
    دانش‌آموزان دبستانی
    مشهد

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    مدرس مدعو. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2421.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407565

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب