مقایسه ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستان
(ندگان)پدیدآور
اکبری مطلق, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تجارب اولیه زندگی بر ساختار، کارکرد مغز و کارکردهای شناختی انسان تأثیر میگذارد. یادگیری موسیقی میتواند منجر به تغییرات چشمگیر در کارکردهای ذهنی (هیجانی، شناختی و رفتاری) در فعالیتهای مختلف روزمره شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستان بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی ـ مقایسهای است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پایه پنجم دبستان در شهر مشهد بود که 30 نفر از دانش آموزان فراگیر موسیقی (که حداقل به مدت دو سال به نواختن ساز خاصی مسلط بودند) و 30 نفر از دانش آموزان عادی که هیچگونه آموزش موسیقی ندیده بودند به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و مورد مقایسه قرار گرفتند. مقیاس عصب ـ روانشناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر (WISC) و مصاحبه بالینی در مورد شرکتکنندگان اجرا شد. یافتهها: دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری و نرمافزار آماری SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین ویژگیهای عصب ـ روانشناختی شامل کارکردهای اجرایی، توجه، زبان، حافظه و یادگیری دانشآموزان فراگیر موسیقی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند در تشخیص و طراحی مداخلات برای ارتقای ویژگیهای عصب ـ روانشناختی دانشآموزان دوره دبستان مفید باشد.
کلید واژگان
عصب روانشناسیفراگیری موسیقی
کارکردهای شناختی
دانشآموزان دبستانی
مشهد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
مدرس مدعو. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.شاپا
2476-50232538-5623




