نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری مطلق, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:42:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:42:39Z
dc.date.available1399-07-09T11:42:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:42:39Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-17en_US
dc.date.submitted1394-01-28fa_IR
dc.identifier.citationاکبری مطلق, مریم. (1394). مقایسه ویژگی‌های عصب ‌روان‌شناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی, 1(1), 66-74.fa_IR
dc.identifier.issn2476-5023
dc.identifier.issn2538-5623
dc.identifier.urihttp://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2421.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407565
dc.description.abstractمقدمه: تجارب اولیه زندگی بر ساختار، کارکرد مغز و کارکردهای شناختی انسان تأثیر می­گذارد. یادگیری موسیقی می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیر در کارکردهای ذهنی (هیجانی، شناختی و رفتاری) در فعالیت‌های مختلف روزمره شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه‌ ویژگی‌های عصب روان‌شناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستان بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی ـ مقایسه­ای است. جامعه­ آماری شامل کلیه کودکان پایه پنجم دبستان در شهر مشهد بود که 30 نفر از دانش آموزان فراگیر موسیقی (که حداقل به مدت دو سال به نواختن ساز خاصی مسلط بودند) و 30 نفر از دانش آموزان عادی که هیچ‌گونه آموزش موسیقی ندیده بودند به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و مورد مقایسه قرار گرفتند. مقیاس عصب ـ روان‌شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر (WISC) و مصاحبه­ بالینی در مورد شرکت‌کنندگان اجرا شد. یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند­متغیری و نرم‌افزار آماری SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین ویژگی­های عصب ـ روان‌شناختی شامل کارکردهای اجرایی، توجه، زبان، حافظه و یادگیری دانش­آموزان فراگیر موسیقی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می­تواند در تشخیص و طراحی مداخلات برای ارتقای ویژگی­های عصب ـ روان‌شناختی دانش­آموزان دوره دبستان مفید باشد.fa_IR
dc.format.extent755
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.publisherPayame Noor University, Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسیfa_IR
dc.relation.ispartofNeuropsychologyen_US
dc.subjectعصب روانشناسیfa_IR
dc.subjectفراگیری موسیقیfa_IR
dc.subjectکارکردهای شناختیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان دبستانیfa_IR
dc.subjectمشهدfa_IR
dc.titleمقایسه ویژگی‌های عصب ‌روان‌شناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس مدعو. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.fa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage66
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد