نقد و ارزیابی درسنامههای دستور زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
احمدی نسب, فاطمهپور مظفری, داوودنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در نوشتار حاضر، دستورنامههای پنج استاد، خیامپور، احمدی گیویـانوری، فرشیدورد و وحیدیان کامیار با تمرکز بر مبحث اسم و گروههای اسمی بررسی شده است. این دستورنامهها علیرغم توجه به جزئیات مختلف اسم و گروه اسمی با کاستیهایی مواجه است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: بیتوجهی به دستاوردهای زبانشناسی، تأثیرپذیری از دستور زبانهای دیگر و تحمیل آن به زبان فارسی، عدم تمایز بین زبان و نمودهای گفتاری و نوشتاری آن، نگرش تجویزی به زبان و غفلت از دستور بهعنوان توصیف زبان، کاستی در ارائة تعریفها، ارائۀ قاعدههای نادرست، بیتوجهی به اصل بهینگی و کمینگی در تدوین دستور، برخورد دوگانه در مواجهه با الگوی زبانی، حشو در قاعدههای زبانی، مقولهبندیهایی افراطی در دستور، بیتوجهی به بنیان مقولهبندی، نادیدهگرفتن برخی از مفاهیم در دستور، درهمآمیختن گونههای مختلف زبانی، مثالها و شواهد نادرست، امکان نقض قواعد زبانیِ ارائهشده، مسائل بیپاسخ در دستور، عدم شفافیت اصطلاحات تخصصی حوزة دستور و ساماندهی غیرموجه مطالب درسنامهها.
کلید واژگان
دستور زبان فارسیدرسنامههای دستور فارسی
اسم
گروه اسمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دکترای زبانشناسی همگانی، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسؤول)دکترای زبان و ادبیات فارسی، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2383-05492383-0557




