«توجه»، حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه
(ندگان)پدیدآور
فرهنگی, علیاکبرقراگوزلو, علیرضاصلواتیان, سیاوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در اقتصاد آنچه تعیینکننده ارزش هر کالایی است، میزان کمیابی آن است. افزایش تصاعدی شمار رسانهها و بمباران اطلاعاتی مخاطبان از سوی آنها باعث شده است که عنصر کمیاب در حوزه اقتصاد رسانه، به جای اطلاعات، توجه مخاطبان به رسانهها و اطلاعات ارسالی از سوی آنها باشد. کمیابی توجه، سبب پدید آمدن نظریه جدیدی درباره ماهیت اقتصاد به نام «اقتصاد توجه» شده است. بر این اساس، هدف مقاله حاضر، معرفی نظریه «اقتصاد توجه» و بررسی نقش آن در اقتصاد رسانههاست. بنابراین نخستین بخش مقاله به تعریف ماهیت اقتصاد و نقش کمیابی در آن اختصاص یافته، سپس شیوههای سنجش و مدیریت توجه مخاطبان تشریح و در بحث توجه رسانه به مخاطبان، دو نوع توجه «واقعی» و «کاذب» تعریف و در پایان نیز احتمال پذیرش نوعی تغییر حالت در توجه کردن مخاطبان به محرکهای رسانهای، از توجه عمیق به توجه کلی مطرح شده است که میتواند زمینهساز تحقیقات آتی باشد.
کلید واژگان
اقتصاد رسانهاقتصاد توجه
اندازهگیری توجه
توجه
مدیریت توجه
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
فوق دکترای ارتباطات، استاد دانشگاه تهران و مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاددانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
شاپا
2538-29772538-2985




