بررسی تأثیر سواد اخلاقی بر رفتار اطلاعیابی و بازنشر اطلاعات در شبکههای اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان)
(ندگان)پدیدآور
بهرامی, محمدرضوی, سیدعلی اصغرطهماسبی لیمونی, صفیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثر بر اصول سواد اخلاقی کاربران شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد اسلامی سمنان در اردیبهشت 1398 است. روش پژوهش از نوع پیمایش و از جامعه 1500 نفری با استفاده از فرمول مورگان و کرجسی 306 نمونه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای سواد اخلاقی یعنی پتانسیل اخلاقی (371/0)، حساسیتهای اخلاقی (302/0) و مهارتهای استدلالورزی (341/0) بر رفتار اطلاعیابی و بازنشر اطلاعات تأثیر معنادار و مستقیمی داشته است. توجه و تقویت رفتارهای دغدغهمند زندگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی برای ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی، توسعه مهارت تفکر انتقادی و همچنین تولید رسانههای اخلاقی مبتنی بر تولید محتوای حفاظتشده با همراهی و همکاری متخصصان علم اطلاعات و سواد اخلاقی، بتواند سهم مؤثری در موفقیت نهادینه کردن مفهوم جایگاه اخلاق در رسانههای اجتماعی و در سطح جامعه داشته باشد.
کلید واژگان
سواد اخلاقیپتانسیل اخلاقی
پیامهای رسانهای
معادلات ساختاری
شماره نشریه
100تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایراندکترای علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران
دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران
شاپا
2538-29772538-2985




