واکاوی نحوه معناسازی در فیلم مستند «رضا» از مجموعه «روایتفتح» بر اساس شیوههای (بیل نیکولز) و الگوی تحلیل پنج سطحی (رولان بارت)
(ندگان)پدیدآور
زکریایی کرمانی, ایمانالستی, احمدحمیدزاده, عبداللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روایتفتح شامل فیلمهای مستندی است که هشت سال پایداری نیروهای مردمی را ثبت کردهاند. اهمیت این مجموعه، گذشته از ثبت وقایع تاریخی و جنگی، در مفاهیمی نهفته که در زمان خود با اقبال فراوان همراه بوده و حتی در زمان حال نیز بارها از رسانه ملی پخش شده است. این در حالی است که فرایند خوانش مخاطب و نسل جوان از اینگونه محصولات رسانهای میتواند متفاوت باشد و گاه با کم توجهی یا تحریف نیز مواجهه شود. مسئله اصلی پژوهش، معناکاوی و امکانسنجی تحلیل روایی متن فیلمیک مستند جنگی است. روش پژوهش، کیفی، با رویکرد تحلیلی بوده است. با توجه به اینکه این پژوهش کاربردی و هدف آن کشف معناهای نهفته در یک فیلم مستند جنگی بوده است، نمونه موردی فیلم «رضا» از مجموعه روایتفتح که بهصورت هدفمند انتخاب شده و پس از شناسایی شیوه ساخت این فیلم بر اساس نظر نیکولز، بر مبنای رمزگان پنج سطحی بارت، به تبیین و معناکاوی از لایههای زیرین متن فیلمیک پرداخته است. نتایج نشان میدهد، درک ناشی از مستند «رضا» به دلیل چینش دلالتکنندههایی ضمنی است که از طریق نظام کلامی و راویِ درونمتنی، مخاطب را به خارج از متن ارجاع میدهد و از طریق شیوه انتخاب شده صورت میپذیرد.  
کلید واژگان
مستند جنگیروایتفتح
مستند رضا
شیوه ساخت نیکولز
رمزگان پنج سطحی بارت
شماره نشریه
95تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای پژوهش هنر، استادیار دانشگاه هنر اصفهاندکترای زیباییشناسی فیلم، استادیار دانشگاه تهران، ایران
دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2538-29772538-2985




