تبلیغات تجاری و مصرفگرایی: تحلیل نشانهشناختی آگهیهای تجاری تلویزیونی در ایران
(ندگان)پدیدآور
عبداللهیان, حمیدحسنی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجا که عمدهترین هدف تبلیغات تلویزیونی و آگهیهای تجاری، ایجاد انگیزه مصرف در مخاطبان است، مطالعات مربوط به آگهیها نیز بیشتر به مسائل مرتبط با مصرف و پیامدهای آن در عرصههای گوناگون زندگی معطوف شده است. بر این اساس، هدف مقاله حاضر نیز مطالعه آگهیهای تجاری تلویزیون از منظر ترویج و تبلیغ مصرفگرایی است. به این منظور نمونهای از آگهیهای تجاری تلویزیونی انتخاب شده و با استفاده از رویکرد نشانهشناسانه بارت مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که آگهیهای تجاری، به نحوی غیر مستقیم، سبب برانگیختن و ترویج مصرفگرایی در میان مخاطبان میشوند. بنابراین، از آنجا که احکام اسلامی، بر پرهیز از دنیاجویی و مادیگرایی تأکید دارند، تولیدکنندگان آگهیهای تجاری بهتر است میان ضرورت پخش آگهیها برای کسب درآمد از سوی شبکههای گوناگون تلویزیونی و لزوم شناساندن محصولات تجاری و خدمات به مخاطبان و نیز آموزههای اسلامی، تعادل لازم را رعایت کنند.
 
 
کلید واژگان
آگهیهای تجاریتبلیغات
تلویزیون
مصرف
مصرفگرایی
نشانهشناسی
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2010-08-231389-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای علوم ارتباطات، دانشیار گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهراندانشجوی دکترای ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
شاپا
2538-29772538-2985




