مدیریت رسانه در عصر جهانی شدن (مقایسه تطبیقی نظامهای مدیریت رسانه)
(ندگان)پدیدآور
خوانچه سپهر, شیرزادناصری, عرفانمعروفی, فخرالدیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تحلیل و تبیین رابطه بین عوامل محیطی در شکلدهی به مدیریت رسانه و همچنین تبیین رابطه بین مالکیت و مدیریت رسانه صورت گرفته است. بر این اساس، نظامهای سهگانه مدیریت رادیوـ تلویزیون (تجاری، عمومی و دولتی) به روش مقایسه تطبیقی تحلیل شدند و شباهتها و تفاوتهای آنها مورد بررسی قرار گرفت. در مقایسه تطبیقی، سازمان رسانهای به مثابه یک سیستم باز در نظر گرفته میشود که در تعامل با محیط قرار دارد، بنابراین، دو سیستم شامل سیستم مدیریت، با چهار زیر سیستم؛ مالکیت و نظارت، فلسفه مدیریت، راهبرد تولید و راهبرد پخش و سیستم محیط نیز باچهار زیرسیستم؛ تأمین منابع مالی، مخاطبان، فناوریهای ارتباطی و جهانی شدن مورد توجه قرار گرفتند. نتیجه کلی پژوهش این است که هر کدام از نظامهای مدیریت رسانه، از ساختارهای محیطی خاصی تبعیت میکنند و عوامل محیطی نقش مهمی در شکلدهی به مدیریت رسانه دارند. مالکیت رسانه نیز مدیریت رسانه را شکل میدهد، در حقیقت، ساختارهای محیطی بین نقش مالکان و مدیران رسانه همگرایی ایجاد میکند و عملکرد آنها را به منظور دستیابی به الزامات ساختاری در مدیریت رسانه در یک راستا قرار میدهد.
کلید واژگان
تلویزیونرادیو
سیستم باز
مالکیت
مدیریت رسانه
مقایسه تطبیقی
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، مدیر آموزش و پژوهش صداوسیمای مرکز کردستانکارشناس ارشد جامعه شناسی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دکترای مدیریت، استادیار دانشگاه کردستان
شاپا
2538-29772538-2985




