بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی فیسبوک و توییتر بر گرایش اعضا به این شبکهها
(ندگان)پدیدآور
سلطانیفر, محمدبخشی, شیرزادفرامرزیانی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فنّاوریهای ارتباطی نوین بویژه شبکههای اجتماعی در اقصا نقاط جهان، تحولی کیفی در نحوه ارتباط انسانها با یکدیگر ایجاد کردهاند. پژوهش حاضر در پی آن است که عوامل مؤثر بر گرایش و جذب مخاطبان شبکههای اجتماعی فیسبوک و توییتر را بررسی کند. در این پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شده است و 360 نفر از کاربران این شبکهها (فیسبوک و توییتر) به روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدهاند. یافتهها بیانگر این است که عواملی مانند تسهیم اطلاعات و آزادی در ارتباط و جریان آزاد اطلاعات در شبکههای فیسبوک و توییتر در گرایش به این شبکهها تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که در فضای رقابتی رسانهها، نبود شبکههای اجتماعی بومی موجب گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی بیگانه خواهد شد. بدیهی است که با توجه به ظرفیت شبکههای اجتماعی، این رسانهها زمینههای مختلفی همچون نوع و محتوای ارتباط و نیز سبک زندگی و تجربه شخصی کاربران را تحت تأثیر قرار میدهند.
کلید واژگان
شبکههای اجتماعیفیسبوک
توییتر
اینترنت
کاربر
شماره نشریه
76تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای علوم ارتباطات، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهراندانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران
شاپا
2538-29772538-2985




