عشق و ضد عشق در سریالهای ایرانی؛ تحلیل نشانهشناختی «روابط عاشقانه» و «روابط مبتنی بر فریب» در رسانه ملی
(ندگان)پدیدآور
صادقی فسایی, سهیلاشریفی ساعی, محمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانه، بهترین وسیله برای فرهنگسازی در جوامع مدرن است و برنامههای تلویزیونی، یکی از وسیعترین گسترههای مخاطب را در میان رسانههای جهان به خود اختصاص داده است. در این میان،سریالهای تلویزیونی، نقش مهمی در شکلگیری و یا تغییر شکل ارزشها و ساختارهای اجتماعی در جامعه بازی میکنند. هدف مقاله حاضر، تحلیل نشانهشناختی از نحوه بازنمایی الگوهای مدرن روابط دختر و پسر در سریالهای ایرانی است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، پنج سریال ایرانی پربیننده در سالهای اخیر (1390 ـ 1385) بررسی شد. یافتهها نشان میدهند که در این سریالها با دو گونه از بازنمایی روابط مدرن در مناسبتهای دختر و پسر (روابط عاشقانه و روابط ضدعاشقانه) روبهرو میشویم؛ در سالهای اخیر، رسانه به تدریج از بازنمایی روابط عاشقانه به سمت بازنمایی روابط ضدعاشقانه تغییر وضعیت داده است؛ شکلی از رابطه که در آن همیشه با عنصری از فریب یکی علیه دیگری همراه است. 
 
 
کلید واژگان
روابط عاشقانهبازنمایی
نشانهشناسی
روابط ضدعاشقانه
شماره نشریه
71تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهراندانشجوی دکترای جامعهشناسی، دانشگاه تهران
شاپا
2538-29772538-2985




