بررسی رابطه مصرف رسانهای با مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه اصفهان
(ندگان)پدیدآور
هرسیج, حسینمحموداوغلی, رضارهبرقاضی, محمود رضاعباسزاده باقی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از اهداف توسعه سیاسی، گسترش مشارکت و رقابت گروههای اجتماعی در زندگی سیاسی است. با پیچیده شدن و گسترش جوامع، اهمیت ارتباطات در بعد سیاسی افزایش یافته است. رسانههای جمعی در کنار گروههای نفوذ اجتماعی نقش مؤثری در جامعهپذیری سیاسی و مشارکت سیاسی دارند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیرات مصرف رسانهای بر مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق و جامعه آماری این مطالعه شامل همه دانشجویان دانشگاه اصفهان از تمامی رشتهها در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 89 ـ 1388 بوده که از این میان، نمونهای به حجم 188 نفر به تفکیک رشته انتخاب شده است. یافتهها نشان میدهد که همبستگی معناداری میان ابعاد مصرف رسانههای جمعی با میزان مشارکت سیاسی پاسخگویان وجود دارد. در تمام ابعاد مشارکت سیاسی، بعد رسانههای دیداری ـ شنیداری، پیشبینیکننده مهمتری است و ارتباط بیشتری با مؤلفههای مشارکت سیاسی دارد. مشارکت سیاسی، کمترین تأثیر را از مصرف رسانههای الکترونیک میپذیرد و این رسانهها بیشترین تأثیر را بر مشارکت سیاسی اعتراضی و پست مدرن داشتهاند.    
کلید واژگان
مشارکت سیاسیرسانههای جمعی
دانشجویان
مصرف رسانهای
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای علوم سیاسی، دانشگاه اصفهانهیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2538-29772538-2985




