واکاوی معنایی واکنش شهروندان نسبت به اطلاعات زیستمحیطی رسانه ملی (با تأکید بر اطلاعرسانی مسائل آب بازیافتی)
(ندگان)پدیدآور
طالبی صومعهسرایی, مهشیدشهابی, محمودعنایتی شبکلائی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اطلاعرسانی رسانه، از راههای تغییر رفتار زیستمحیطی است که در صورت وجود تعامل مناسب میان رسانه و مخاطب، واکنشهای غیرمنتظره در رفتار شهروندان را کاهش میدهد و کنشی به نسبت قابل پیشبینی را در سیاستگذاران، جامعه موجب میشود. این تعامل در مسائل غیرمتعارفی همچون استفاده از آب بازیافتی حساسیت و اهمیت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی معنایی در واکنش شهروندان نسبت به این مسئله، با روش نظریه زمینهای انجام شده است. در روش نمونهگیری با حداکثر تنوع با 23 نفر از افراد مصاحبه شد و دادهها در قالب 107 مفهوم، 39 مقوله محوری و یک مقوله هسته کدگذاری شدند. نتایج نشان داد که افراد «بیاعتمادی نهادی» را زمینه نپذیرفتن اخبار رسانه در نظر میگرفتند و «مخاطره ادراکی» و «درک قدرت منفعتطلب» از شرایط علّی مهم تلقی میشد. در این پژوهش، مقوله هسته «استحاله اعتبار خبر رسمی و پذیرش ریسک هدفمند شایعه» است.
کلید واژگان
آب بازیافتیجامعهشناسی محیطزیست
رسانه ملی
اعتماد نهادی
شماره نشریه
85تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطباییدکترای جامعهشناسی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
شاپا
2538-29772538-2985




