اثرگذاری تبلیغات تلویزیونی با جاذبه پیام طنز و ترس بر نگرش جوانان نسبت به رعایت قوانین رانندگی
(ندگان)پدیدآور
کبیری, زهراحکیمآرا, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقش جاذبه¬های هیجانی (طنز و ترس)، در پیامهای تبلیغاتی تلویزیونی رانندگی ایمن پرداخته است و تعامل آن با جنسیت مخاطب، و تأثیر آن را بر نگرش افراد نسبت به رعایت قوانین راهنمایی ـ رانندگی مورد مطالعه قرار داده است. در این زمینه 126 نفر شرکتکننده در پژوهش ابتدا در بخش «پیش ـ آزمون»، مقیاسهای نگرش و سطح درگیری را پر کردند، سپس به تماشای یکی از فیلمهای تبلیغاتی با محتوای ترس یا طنز پرداختند و در پایان، مقیاس «پس ـ آزمون» را کامل کردند. آنگاه 51 نفر در بخش «پیگیری» مقیاسهای نگرش را کامل کردند. نتایج نشان داد که جاذبه ترس بیش از جاذبه طنز بر نگرش کلی و نگرش ابزاری افراد تأثیرگذارست، اما میان جاذبه و جنسیت رابطه تعاملی وجود ندارد. نتایج نشاندهنده اثرگذاری محدود جاذبه¬های پیام بر نگرش ابرازگرانه ـ ارزشی بودند. به علاوه، در صورت تقسیم افراد بر اساس سطح درگیری با موضوع، جاذبه طنز برای افراد با درگیری پایین، متقاعدکننده است.
کلید واژگان
تبلیغات رانندگی ایمننگرش
جاذبههای هیجانی
درگیری
جنسیت
شماره نشریه
79تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تبلیغات و بازاریابی، دانشگاه صداوسیمادکترای روانشناسی رسانه، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2538-29772538-2985




