کلیشهسازی از ایران در تلویزیونهای غرب؛ ده کلیشه رسانهای در پانزده مستند برگزیده درباره ایران
(ندگان)پدیدآور
بیچرانلو, عبداللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دهه اخیر، در پی تشدید تعارض بین ایران و غرب، شاهد برجستهتر شدن تصویر ایران و ایرانیان در رسانههای غرب، بویژه تلویزیونهای اروپا و امریکا بودهایم. در تصویر بازنمایی شده از ایران در این تلویزیونها، ویژگی یا یک راهبرد بازنمایی بسیار بارزی مشاهده میشود که در اصطلاح از آن به کلیشهسازی یاد میشود. در مقاله حاضر، تلاش شده است تا به این سؤال پاسخ داده شود که ایران در تلویزیونهای غرب چگونه بازنمایی شده است؟ برای پاسخ به این پرسش، 15 مستند برگزیده پخش شده در این شبکههای تلویزیونی با روش تحلیل نشانهشناختی، تحلیل شدهاند. تحلیل مستندهای برگزیده نشان میدهد که تلویزیونهای اروپا و امریکا از سال 2002 به این سو، ده کلیشه بارز از ایران را به طور پیوسته تکرار کردهاند و در بازنمایی از ایران، بر این کلیشهها پافشاری داشتهاند.
کلید واژگان
مستند تلویزیونیبازنمایی
کلیشه
تلویزیونهای غرب
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت رسانه ،استادیار دانشگاه تهرانشاپا
2538-29772538-2985




