واکاوی و ارزیابی برنامۀ درسی کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان برپایۀ رویکرد تکلیفمحور
(ندگان)پدیدآور
وکیلی فرد, امیررضاحبیبی, رقیهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهدلیل نقش مهم محتوای آموزشی در امر آموزش زبان، این پژوهش میکوشد ضمن معرفی رویکرد تکلیف محور، ازمیان کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، جلد دوم و سوم از مجموعة هفتجلدی کتابهای آموزش فارسی به فارسی (زهرایی و فردی 1390) چاپ جامعة المصطفی العالمیة (ص) را ازمنظر چگونگی استفاده از اصول و مبانی تکلیف محور بررسی کند. ابزار پژوهش پرسشنامة زیشنو (2011) با خردهمقیاسهای تعاریف تکلیف، اجزای تکلیف، چهارچوب تکلیف، دشواری تکلیف، مبانی تجربی برای آموزش زبان مبتنیبر تکلیف، و تمرکز بر صورت در آموزش زبان مبتنیبر تکلیف است که به ارزشیابی آن دو کتاب میپردازد. نتایج نظرسنجی از 40 مدرس ایرانی و 40 فارسیآموز غیرایرانی دو مؤسسة آموزش عالی دربارة این دو کتاب نشان میدهد که اصول طراحی درسی برمبنای رویکرد تکلیف محور در این کتابها ازنظر کمی و کیفی در حد متوسطی است و تا حد مطلوب فاصله دارد. نتایج این پژوهش به برنامهریزان آموزشی کمک میکند تا درسهای کارآمدتری برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان طراحی و تولید کنند و به مدرسان نیز برای آموزش توانش ارتباطی در کلاسهای درس یاری میرساند.
کلید واژگان
آموزش زبان فارسیرویکرد تکلیفمحور
طراحی برنامة درسی
ارزشیابی کتاب درسی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه




