| dc.contributor.author | اردبیلی, محمد مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:31:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:31:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:31:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:31:22Z | |
| dc.date.issued | 2018-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-05-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-03-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اردبیلی, محمد مهدی. (1397). آیا روح مطلق همان خداست؟ نقدی بر کتاب مفهوم خدا ازنظر هگل. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 18(7), 1-14. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1650 | |
| dc.identifier.uri | http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3449.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/403804 | |
| dc.description.abstract | <span lang="FA">جایگاه و نقش خداوند در فلسفۀ هگل به یکی از مناقشهبرانگیزترین مسائل فلسفی و </span><span lang="FA">تفسیری در دو قرن گذشته بدل شده است. شیوۀ پاسخ به این پرسش یکی از عناصر اصلی تمایزبخش میان دو جریان هگلیان راستگرا و چپگراست. هگل، برخلاف روند حاکم بر فلسفۀ مدرن که رفتهرفته به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دنبال کم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رنگ</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کردن جایگاه و نقش هستیشناسانۀ خداوند در تبیین عالم بود، دوباره پای خداوند را به فلسفه باز کرد، براهین اثبات وجود خدا را احیا کرد، و خدا را با عنوانی تازه در صدر نشاند: روح مطلق. حال پرسش اصلی این است که روح مطلق هگلی چه نسبتی با خدای مسیحی دارد؟ آیا هگل فلسفه را</span><span lang="FA"> الهی</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">کرد یا الهیات را فلسفی؟ آیا هگل خدا را به جایگاه </span><span lang="FA">والایش بازگرداند، یا برعکس، با تغییردادن معنایش، خدای عرفی</span><span lang="FA">ـ کلامی ادیان</span><span lang="FA"> ابراهیمی را بهکلی نفی کرد؟ </span><span lang="FA">کوئنتین لویر در کتاب <em>مفهوم خدا ازنظر هگل </em>میکوشد تا به این پرسشها بپردازد. اگرچه مخاطب کتاب نیز نهایتاً پاسخ سرراستی به </span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نفع یکی از طرفین این مسئله دریافت</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">نمیکند، هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">راه با نویسنده با تحلیل هگلیِ مفهوم خداوند و درنتیجه، بهطور کلی با طرحی کلی از متافیزیک هگلی آشنا میشود که ازقضا به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">لحاظ شیوۀ بیان و استدلالها نیز بیشباهت به خودِ سبک استدلالیِ هگل نیست.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 189 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Critical Studies in Text & Programs Of Human Science | en_US |
| dc.subject | خدا | fa_IR |
| dc.subject | هگل | fa_IR |
| dc.subject | کوئنتین لویر | fa_IR |
| dc.subject | روح مطلق | fa_IR |
| dc.subject | عقل | fa_IR |
| dc.title | آیا روح مطلق همان خداست؟ نقدی بر کتاب مفهوم خدا ازنظر هگل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای فلسفۀ غرب، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 7 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 14 | |