نقد و بررسی کتاب جدید <i>زبان انگلیسی پایۀ دهم</i>بررسی در سطح ملی
(ندگان)پدیدآور
طاهرخانی, رضاافضلیمیر, سیدامیرمالمیر, افشینمسلسل, آرشمنتظری, زهرانوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقد و بررسی کتابهای آموزشی گامی مهم در برنامۀ درسی است. بههمینمنظور، پژوهش حاضر نقاط ضعف و قوت زبان انگلیسی پایۀ دهم را ارزیابی جامع کرده است. بدینمنظور، 400 دانشآموز و 40 معلم زبان انگلیسی پایۀ دهم از شهرهای همدان، مشهد، رشت، و اهواز با تکمیل پرسشنامۀ عبدالوهاب (2013) در این پژوهش شرکت کردند. برای اطمینان از روایی و پایایی ابزار پژوهش، ابتدا پرسشنامۀ یادشده بهصورت آزمایشی در مقیاس محدود (100 دانشآموز و 30 معلم) بهاجرا درآمد که ضریب همسانی درونی پرسشنامه (آلفای کرونباخ برابر 86/0) و نیز روایی آن ازطریق تحلیل عاملی تأیید شد. طبق نتایج دبیران کتاب را بهلحاظ موضوع و محتوا مناسب و ازنظر جنبههای ظاهر و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتاً ضعیف ارزیابی کردند. دانشآموزان نیز این کتاب را ازلحاظ موضوع، محتوا، و جنبههای ظاهری مناسب ارزیابی کردند، اما ازلحاظ مهارت شنیداری و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتاً ضعیف ارزیابی کردند. میتوان نتیجه گرفت که این کتاب بهلحاظ ویژگیهای ظاهری، کارآمدبودن، اختصاص اهداف، محتوا، و مهارتهای زبانی موفق بوده و توانسته است تاحدودی نظر مثبت معلمان و دانشآموزان پایۀ دهم را به خود جلب کند.
کلید واژگان
نقد و بررسی کتاب<i>انگلیسی پایۀ دهم</i>
معلمان
دانشآموزان
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه بوعلیسینا، همدانگروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان
گروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
گروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
گروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران