| dc.contributor.author | حسینی, سید محمدحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهرمحمدی, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاج حسیننژاد, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلسبیلی, نادر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:30:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:30:30Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:30:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:30:30Z | |
| dc.date.issued | 2016-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-10-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-08-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینی, سید محمدحسین, مهرمحمدی, محمود, حاج حسیننژاد, غلامرضا, سلسبیلی, نادر. (1394). تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامه درسی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 15(37), 199-235. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1650 | |
| dc.identifier.uri | http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2181.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/403515 | |
| dc.description.abstract | هدف این مقاله تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامههای درسی بود. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش «کاوشگری فلسفی انتقادی» استفاده شد. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه منابع اعم از کتابها، مقالات، مطالعات و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود که حداکثر ممکن منابع به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های موردنیاز از طریق سیاهه یادداشتبرداری گردآوری و اطلاعات به روش کلامی، تصویری و استنتاج منطقی تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش، الگوهای تغییر برنامههای درسی شامل الگوهای پذیرش نگرانیمحور، تغییر سیستمی، موانع و مقاومت در برابر تغییر، شرایط تغییر، عوامل مؤثر بر اجرای تغییر، سازمانی سه سطحی تغییر، ویژگیهای تغییر، فرایند تغییر، و تغییر آموزشی سیستمی سه سطحی است. الگوهایی که اکثر آنها بر رویکرد غایتشناختی تغییر و رویکرد خطی بالا به پایین تغییر برنامههای درسی مبتنی بوده، غیرسیستمی و جزءنگر هستند و توصیف و تبیینی ناقص از واقعیت تغییر برنامههای درسی ارائه میکنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 636 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Critical Studies in Text & Programs Of Human Science | en_US |
| dc.subject | تغییر | fa_IR |
| dc.subject | برنامه درسی | fa_IR |
| dc.subject | واکاوی انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | الگو | fa_IR |
| dc.title | تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامه درسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 37 | |
| dc.citation.spage | 199 | |
| dc.citation.epage | 235 | |