تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامه درسی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید محمدحسینمهرمحمدی, محمودحاج حسیننژاد, غلامرضاسلسبیلی, نادرنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله تحلیل انتقادی الگوهای تغییر برنامههای درسی بود. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش «کاوشگری فلسفی انتقادی» استفاده شد. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه منابع اعم از کتابها، مقالات، مطالعات و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود که حداکثر ممکن منابع به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های موردنیاز از طریق سیاهه یادداشتبرداری گردآوری و اطلاعات به روش کلامی، تصویری و استنتاج منطقی تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش، الگوهای تغییر برنامههای درسی شامل الگوهای پذیرش نگرانیمحور، تغییر سیستمی، موانع و مقاومت در برابر تغییر، شرایط تغییر، عوامل مؤثر بر اجرای تغییر، سازمانی سه سطحی تغییر، ویژگیهای تغییر، فرایند تغییر، و تغییر آموزشی سیستمی سه سطحی است. الگوهایی که اکثر آنها بر رویکرد غایتشناختی تغییر و رویکرد خطی بالا به پایین تغییر برنامههای درسی مبتنی بوده، غیرسیستمی و جزءنگر هستند و توصیف و تبیینی ناقص از واقعیت تغییر برنامههای درسی ارائه میکنند.
کلید واژگان
تغییربرنامه درسی
واکاوی انتقادی
الگو
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمیاستاد دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار دانشگاه خوارزمی
دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش




