• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
    • دوره 15, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
    • دوره 15, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و نقد نظریه «نظارت آموزشی در راستای رشد حرفه‌ای معلمان»

    (ندگان)پدیدآور
    عبداللهی, بیژن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    347.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نظارت آموزشی مفهوم گسترده‌ای است که فعالیت‌های یادگیری ضمن خدمت را در بر می‌گیرد. این مقاله به توصیف کلی اثر و مبانی فکری نظریة نظارت آموزشی و نقد و ارزیابی آن پرداخته است. در تحلیل این نظریه، به شکاف بین نظریه و دنیای واقعی مدرسه اشاره شده است. کاربرد نظریه به این معنی نیست که باید چیزی فراتر از تجارب روزانة مدیران انجام شود؛ بلکه باید در خدمت فرایند تصمیم‌گیری باشد. نظریه موجب می‌شود که فعالیت‌های مدیریتی در چهارچوب‌های نظری تأیید شدة عمل در موقعیت‌های آموزشی با آگاهی کامل‌تر و مؤثرتر انجام شوند. پس نظریه فقط تا زمانی که با عمل آموزشی مرتبط باشد مؤثر و مفید خواهد بود. افزون بر این، گروه‌های رشد حرفه‌ای مشارکت‌محور، گرچه پارادایم جدیدی‌اند، اما باعث رشد حرفه‌ای معلمان در موقعیت‌های مختلف، و از نظر ابعاد متنوع می‌شوند. مدل رشد حرفه‌ای بهتر از سایر مدل‌ها وجود ندارد که بتواند در همة موقعیت‌ها به کار رود. باید به نیازهای مدارس و معلمان و باورهای فرهنگی توجه شود. در آخر به نتیجه‌گیری پرداخته و پیش‌نهادهایی ارائه شده است.
    کلید واژگان
    کلیدواژه‌ها: نقد
    نظریه نظارت آموزشی
    رشد حرفه‌ای
    معلمان
    جیمز نولان و لیندا ای. هوور

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی

    شاپا
    2383-1650
    URI
    http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1843.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/403512

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب