بازیهای رایانهای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, فریداتابک, محمدافخمی, حسینعلینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، بازیهای رایانهای صنعت جهانی بزرگی است که با صنعتهای انتشار کتاب، موسیقی و فیلم در حال رقابت است و محصولات این صنعت بهصورت گستردهای از سوی کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت استفاده میشود. بازیهای رایانهای همراه با سرگرمی و لذت، ایماژها و دیدگاههای بستهبندیشدهای را در قالب کلیشهها ارائه میدهند. پژوهش حاضر با مطالعه بر روی مجموعه بازی رایانهای السا در پی واسازی کلیشههای جنسیتی زنانه است. این مطالعه ضمن بررسی بازنمایی جنسیت در این مجموعه بازی، نشان میدهد چه دلالتها و مضامین پنهانی در پس برساخت نمونه آرمانی زنانه نهفته است. بهطورکلی این پژوهش برای رمزگشایی از مضامین و کلیشههای جنسیتی پنهان شده در این مجموعه بازی از رویکرد کیفی و روش نشانهشناسی استفاده میکند. یافتهها نشان داد حضور شخصیت زن در اغلب صحنهها تروماتیک و مسئلهدار است؛ از جمله مقولههای کلیشهای برسازنده این هویت تروماتیک عبارتاند از: قرار گرفتن در نقشهای تعیینشده، بدن تربیتپذیر، نمایش توأم با رضایت و حضور پنهان سوژه حامی. کلیشههای جنسیتی نهفته در پس این بازی، زنان را متعلق به خانه و محیط آن میداند و از طریق طبیعی سازی نقشهای جنسیتی در پی تشدید روابط موجود است.
کلید واژگان
بازنماییزنان
کلیشههای جنسیتی
نشانه شناسی
بازی رایانه ای
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه روابط عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2538-22092476-6550




