بصری شدن رپ فارسی در فضای مجازی (مطالعه موردی فضای اینستاگرام)
(ندگان)پدیدآور
صمیم, رضاکیا, حامدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله ما به دنبال بررسی موسیقی رپ فارسی خارج از محدودههای موسیقیایی آن هستیم. رپ فارسی فقط به تولید موسیقی خلاصه نمیشود، بلکه با وجود زیرزمینی بودن آن و اینکه امکان حضور در رسانههای ملی و کنسرتها برای رپرها وجود ندارد، تنها فضای مجازی است که میتواند شکاف بین رپر و مخاطب را پر کند. شبکه مجازی چون اینستاگرام به رپ فارسی اجازه میدهد تا چیزی فراتر از حد انتظار را از خود نشان دهد. در فضای اینستاگرام، ما با حجم انبوهی از تصاویر بارگذاری شده مواجه هستیم که فرهنگ بصری رپ فارسی را نشان میدهند. فرهنگ بصری رپ در شرایطی شکل میگیرد که شهر ایرانی اجازه تجربه دیده شدن را به رپ فارسی نمیدهد و کوچ کردن آن به خیابانهای اینستاگرامی نشان از اهمیت وجه بصری در کنار وجه شنیداری برای رپ فارسی است. بر این اساس، هدف مقالۀ حاضر بررسی چگونگی بصری شدن رپ فارسی در فضای مجازی و شکلگیری رژیم بصری رپ فارسی است. برای این منظور از روششناختی کیفی استفاده شده است. تصاویر تولید شده در صفحات اینستاگرام رپرها، مخاطبان و همچنین صفحات عمومی دربارۀ رپ فارسی بررسی شدهاند. در نتیجه، فرایند بازنشر تصویر در ساختار اینستاگرام توسط رپ فارسی سبب شده است تا رپ فارسی بتواند برای خود تاریخسازی کند و با تولید خبر به همراه چرخش اطلاعات تبدیل به موضوعی برای فکر و بحث کردن شود.
کلید واژگان
رپ فارسیاینستاگرام
مخاطب
تصویر
رژیم رپ فارسی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علومپژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم
شاپا
2538-22092476-6550




