بررسی برخی از مؤلفههای پیچیدگی نحوی در پارهای از ادبیات منثورکودک و نوجوان
(ندگان)پدیدآور
یزدانی زاده, آزادهمنصوری, مهرزادرحیمیان, جلالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحلیلزبانشناسانة ادبیّاتکودک بهبررسی زبانشناختی تعدادیاز آثارادبی کودکونوجوان میپردازد. پژوهشحاضر نیز میکوشد با تحلیلزبانی پیکرههایی متناسببا گروههایمختلفسنّی پیچیدگیهاینحوی ادبیّات هرگروه را معرفی نماید. در هریک از پیکرههای مورد بحث بعضی از پیچیدگیهاینحوی مانند تعداد واژه در جملاتساده هرگروهسنّی، نسبت جملاتساده بهمرکب، زمانافعال بهکاررفته، میزان حضور کنشگر و کنشپذیر درجملات موردبررسی قرارگرفتهاست. نتایج نشانمیدهدکه باافزایش سنّکودک، تعداد واژههای بهکارگرفتهشده در جملاتساده نیز بیشتر خواهدشد درحالیکه نسبت جملاتساده بهمرکب با افزایش سن روبهکاهش است. ازنظر میزانحضور کنشگر و کنشپذیر، جملات به ده دسته تقسیم شده است. این بررسی نشانمیدهد که بین کاربرد جملاتاسنادی، مجهول، عاطفی، جملاتی با حذف کنشگر وکنشپذیر به قرینة لفظی، پرسشی درحدّ کلمه، دارایکنشگر با حفظ نمودآوایی و کنشپذیر، جملات دارایکنشگر و کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر و جملات دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر، تفاوت معناداری وجود دارد امّا بین جملاتی با فعلهای غیرشخصی و جملاتی دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر با حفظ نمود آوایی کنشگر تفاوت معناداری بین گروههای سنّی وجود ندارد.
کلید واژگان
پیچیدگی نحوینقش موضوعی
ادبیّات منثور کودک و نوجوان
ادبیات و زبانشناسی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد دانشگاه شیرازدانشیار دانشگاه شیراز
استاد دانشگاه شیراز
شاپا
1735-95892645-4548




