اولویتبندی موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تأمین خدمات
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: میزان موفقیت پذیرش مدیریت دانش در زنجیرۀ تأمین خدمات نسبتاً پایین است، موانع متعددی در این مهم اثر گذارند که طی تحقیقات شناسایی شدهاند. ساختاردهی به این موانع و اولویتبندی آنها میتواند در اشتراک اطلاعات و دانش در زنجیرهی تأمین، هماهنگی بین تصمیمگیران زنجیره تأمین و استحکام پیوند بین اجزای زنجیرهی تأمین تأثیر گذاشته و به ارائه راهکارهای غلبه بر این موانع منجر شود. هدف مطالعه حاضر، ساختاردهی و اولویتبندی موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تأمین خدمات نیروی انتظامی برای ارائهی راهکارهای غلبه بر این موانع با رویکرد فازی و در فضای تصمیمگیری چند شاخصه گروهی میباشد.
روششناسی: در این تحقیق از روش ترکیبی متاگراف- هیپرگراف با فرایند تحلیل شبکه دو مرحلهای یو و شینگ استفاده شده که میتواند جایگزین مناسبی برای D-ANP باشد. با بررسی ادبیات تحقیق، 20 مانع در پنج بُعد، استخراج و با نظر خبرگان انتظامی پس از غربالگری فازی، هشت مانع برای این بحث مناسب تشخیص داده شد. جامعه آماری تحقیق شامل حوزه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین و نمونههای مورد استفاده به عنوان خبرگان تحقیق، مدیران و افسران ارشد صاحبنظر نیروی انتظامی استان در مدیریت دانش و زنجیرهی تأمین با حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد و 12 سال تجربه مدیریت در حوزه این تحقیق بودهاند.
یافتهها و نتیجهگیری: نبود زمان کافی برای به اشتراکگذاری دانش، عدم تمایل به اشتراکگذاری دانش از سوی اعضای زنجیره و دشوار بودن رمزگشایی دانش پنهان مهمترین موانع پیشروی پذیرش مدیریت دانش در زنجیرهی تأمین میباشند. با توجه به رابطهی هر مانع با سایر موانع از طریق مدلسازی وابستگی، نُه راهکار غلبه بر موانع استخراج، غربال و پنج راهکار انتخاب شده نیز اولویتبندی شدند. یافتههای مطالعه نشان میدهد که مهمترین راهکارها در این خصوص در حوزۀ انتظامی؛ ایجاد سیستمهای حمایت از تصمیمگیری دانشمحور، یادگیری متقابل برای کاراتر کردن اشتراکگذاری دانش در زنجیره تأمین و ایجاد ارتباطات کاری روشن و شفاف میباشند.
کلید واژگان
مدیریت دانشزنجیره تأمین خدمات
نیروی انتظامی
ساختاردهی به موانع
تصمیمگیری چند شاخصه
غربالگر فازی
فرایند تحلیل شبکه دو مرحلهای
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01



