ارائه مدلی برای کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم انتظامی امین
(ندگان)پدیدآور
سالار, روح اللهمحمد خانی, کامرانمحمد داودی, امیر حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه وهدف: کیفیت تدریس در دانشگاهها مسئله مهمی است که در سالیان اخیر بدان تأکید شده است. هدف این پژوهش تدوین مدلی برای کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها آمیخته است. جمعآوری اطلاعات از طریق متون، نظریه ها، مدل ها و پژوهشهای مرتبط و مصاحبه اولیه و تشکیل گروه کانونی به استعداد 6 نفر و سپس از طریق نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان دانشگاه خواسته شده تا درباره میزان اهمیت ابعاد، مؤلفهها وشاخصهای شناسایی شده و ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مطرح نشده را در سئوال بازبیان کنند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دوروش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شده است. دادهها از طریق میانگین و آزمون تی تک نمونه ای بررسی و بر اساس نرم افزار مکس کیودی 2018 مدل نهایی تدوین شد. یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها نشان میدهد مدل پیشنهادی کیفیت تدریس در دانشگاه علوم انتظامی دارای 4بعد، طراحی تدریس، اجرای تدریس، ارزشیابی و ویژگیهای فردی مدرس، 12 مؤلفه و 63 شاخص است. در بین مؤلفهها، تدوین طرح درس و ویژگی اخلاقی مدرس (میانگین07/9 ) و در بین شاخصهای کیفیت تدریس، علاقه مندی به تدریس (میانگین33/9) ارزشیابی تکوینی (میانگین27/9)، استفاده از فناوری آموزشی، تجربه مدرسان، تعامل دانشجویان با مدرسان (میانگین 13/9) بیشترین ضریب اهمیت را داشتهاند.
کلید واژگان
کیفیتکیفیت تدریس
هیئت علمی
دانشگاه علوم انتظامی امین
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراندانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
دانشیار ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران




