الگوی تحوّل در مراکز آموزشی و تربیتی نیروهای مسلح
(ندگان)پدیدآور
محمدعلیزاده, اکبرجعفری, سیدعبداللهغلامحسینی, اسماعیلخدابخشی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ضرورتها و لازمههای رشد و توسعهی سازمانها؛ بهویژه سازمانهای نظامی و انتظامی، برخورداری از سرمایهی انسانی تربیتشده، تکاملیافته و توانمند و متخصص میباشد. از طرفی، حساسترین و ظریفترین بخش رشد و تعالی سرمایهی انسانی، «تعلیم و تربیت» میباشد.
«مراکز آموزشی» که مسئولیت اصلی تربیت و آموزش سرمایهی انسانی (سربازان، درجهداران و افسران) را برعهده دارند؛ براساس نیازها و شرایط گذشته شکلگرفته و میبایست مبتنی بر تغییر و تحول در نیازهای سازمانی و شرایط محیطی(داخلی و بیرونی) بهینه و متحول شوند.
این مقاله با روش توصیفی ـتحلیلی و بااستفاده از مطالعات نظری و بهرهمندی حداکثری از نظرات و دیدگاههای خبرگان و کارشناسان تعلیم و تربیت تدوین شده و الگوی مورد نظر آن، با هدف ارتقاء کارآمدی و اثربخشی مراکز آموزشی در رشد و تعالی همهجانبهی سرمایهی انسانی سازمانهای نظامی و انتظامی طراحی شده است. این الگو در چهار عرصهی: ایجادی، طراحی و تدوین، اجرایی و نظارتی و در چهار بعد بهشرح زیر ارایه گردیده است:
1ـ تحول و تعالی درحوزهی سرمایهی انسانی (اساتید و مربیان، فرماندهان و مدیران وکادرتربیتی مراکز) متناسب با شاخصهای کارآمدی تعلیم وتربیت؛ 2ـ تحول هدفمند محیط و فضای مراکز متناسب با الگوها و نمادهای اسلامی، جهادی و انقلابی و نیازهای تربیتی سازمان؛3ـ تحول هدفمند رویکردها، روشها، ضوابط و ساختار مراکز؛ 4ـ تحول هدفمند و همهجانبه دورههای تعلیم و تربیت متناسب با سیر آموزش سرمایه انسانی. هرکدام از ابعاد چهارگانه فوق دارای مولفهی فرعی میباشند که در قالب الگوی نهایی ارایه شده است.
کلید واژگان
مراکز آموزشی و تربیتیتحوّل هدفمند
پلیس
تربیت و آموزش
الگوی تحوّل
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
بیرونیبیرونی
بیرونی
بیرونی




