ارائه چارچوب مفهومی مولفه های آموزش میان فرهنگی: یک مطالعه متاسنتز
(ندگان)پدیدآور
خزائی, لیلاجوادی پور, محمدحکیم زاده, رضوانصادقی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش میان فرهنگی و ارائه مدل مفهومی انجام شده است. روش پژوهش از نوع کیفی و متاسنتز است. جامعه آماری کلیه مقالات و پایان نامه های مرتبط با حوزه میان فرهنگی است. نتایج نشان داد مدل مفهومی آموزش میان فرهنگی ارائه شده در پژوهش حاضر، برمبنای 4 بعد و 20 مولفه بناشده است. بعد«فردی» شامل: بعد فردی پذیرش ارزش ها، نگرش و فرهنگ خود، خود پنداره مثبت نسبت به سایر فرهنگ ها ، تمایل به تغییر در فرهنگ های بیگانه، برقراری ارتباط دورنی بین فرد و هویت فرهنگی خود، خوداظهاری درمورد هویت و فرهنگ خود. بعد«اجتماعی» شامل: سازگاری در موقعیت های اجتماعی ، انطباق پذیری با انتظارات فرهنگ بیگانه، انسجام و یکپارچگی، برقراری ارتباط با افراد زمینه های مختلف فرهنگی، کنش متقابل اجتماعی. بعد« شناختی» شامل: ارتقا سطح آگاهی نسبت به ارزش ها، نگرش ها ، هویت ملی و قومی، شناخت آداب و رسوم، سنت ها و هنجار های فرهنگ های مختلف، کسب دانش عمومی درباره انواع فرهنگ ها و الگوهای شناختی آن ها، ارتقا سطح آگاهی درمورد هویت فردی. بعد«مهارتی» شامل: توانایی درک شیاهت ها و تفاوت های میان فرهنگی، توانایی توصیف ویژگی های فرهنگ های مختلف، توانایی ارزیابی انتقادی ابعاد مثبت و منفی فرهنگ متضاد، توانایی تفسیر و کشف تجارب فرهنگی مختلف، توانایی مدیریت تضاد و مقابله با مشکلات به روشی سازنده. یافته های پژوهش می توانند مبنایی برای پژوهشگران و دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت باشد.
کلید واژگان
آموزش وپروشآموزش میان فرهتگی
مدل مفهومی
متاسنتز
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی گروه روش ها و برناه های درسی وآموزشیگروه روش ها وبرنامه های درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
گروه روش ها و برنامه های درسی وآموزشی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تهران معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش
گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)




