ابعاد و مولفه های تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی ایران
(ندگان)پدیدآور
حیدری زاده, نسریناسمعیلی, زهرهفرج اللهی, مهرانصفایی, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تربیت اخلاقی به دلیل نقش مهمی که در سرنوشت انسان و جامعه دارد، از دیرباز کانون توجه اندیشمندان و پیشوایان دینی بوده است. همچنین در میان فیلسوفان نیز تربیت اخلاقی به منزله شاکله ی تربیت آدمی لحاظ شده است و عالی ترین وعمیق ترین بخش تعلیم و تربیت محسوب می شود .هدف این پژوهش بررسی ابعاد و مولفه های تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی ایران می باشد .پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی با رویکرد توصیفی _تحلیلی و روش آن بطور ویژه «روش تحلیل محتوای کیفی» است. داده های اولیه با استفاده از تحلیل محتوی کیفی و سندکاوی به دست آمد.سپس برای اعتبار یابی پژوهش ازتکنیک دلفی استفاده گردید، برای انتخاب نمونه های مصاحبه از روش نمونه گیری هدفمند که با مشارکت 15 نفر از متخصصان مرتبط با موضوع و با در نظر گرفتن « معیار اشباع نظری » استفاده شد . نتایج حاصل از متون و مصاحبه با استفاده از کدگذاری باز مورد تحلیل و ابعاد و مولفه های الگوی تربیت اخلاقی در قالب چهار عنصر عوامل موثر، زمینه ساز ، بازدارنده و پیامدها (در حیطه شناختی ،عاطفی و مهارتی در ارتباط با عناصر چهارگانه ی ارتباطی یعنی خدا ، خود ، دیگران ، خلقت) تنظیم شد.
کلید واژگان
ابعادمولفه ها
تربیت اخلاقی
تربیت رسمی و عمومی
دوره ابتدایی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
مربی ، دانشجوی دکتری ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایراندانشیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
farajollahim@yahoo.com
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران




