تربیت و آموزش از منظر آموزههای اخلاقی مثنوی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نهادینهشدن نقش تربیت و آموزش در توسعه و بالندگی نسل جوان و نوجوان و پیوند آن با ادبیات تعلیمی بخش وسیعی از نظام آمورشی امروز را تشکیل میدهد و هدف این ادبیات،تربیت و آموزش و بهبود منش اخلاقی انسانها برای رسیدن به سعادت و نیکبختی در دنیا و آخرت است. مولانا در مثنوی، به شیوه خاص خود،مبانی تربیت و آموزش را بیان میکند. او اخلاق و عرفان را در کنار هم مینشاند و با استعانت از قرآن کریم و احادیث به آموزههای خود رنگ دینی میدهد. مولوی از شیوه تمثیل در طرح مباحث اخلاقی بهره میگیرد تا هر کسی فراخور ظرف وجودش از آن بهره گیرد. بررسی آرای تربیتی مولوی بیانگر دیدگاه جامع و انسانی وی به مقوله تربیت و آموزش است؛ به یقین دیدگاههای وی بیانگر بسیاری از روشهای نوین امروز آموزشی است. در نتیجه پژوهش حاضر، به استخراج و تحلیل دلالتهای اخلاقی و تربیتی از نگاه مولوی پرداخته است.
کلید واژگان
مولویاخلاق
تربیت
آموزش
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01




