• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزش در علوم انتظامی
    • دوره 22, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزش در علوم انتظامی
    • دوره 22, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روایتی نو از «ارزشیابی» در عرصه آموزش براساس مبانی هرمنوتیک فلسفی

    (ندگان)پدیدآور
    رضا زین آبادی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.071 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش ارائه روایتی نو از ارزشیابی بر اساس هرمنوتیک فلسفی است. روش پژوهش، ﻧﻈﺮﻳﻪی ﺑﻨﻴﺎدی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ روﻳﻜﺮد اﺳﺘﻘﺮاﻳﻲ اﺳﺖ. منبع جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه از اساتیدی هست که در ارتباط با "هرمنوتیک و ارزشیابی"، اثر علمی دارند. از آنجایی که در روش پژوهش بنیادی تعداد نمونه، منوط به اشباع نظری است، پژوهش بعد از کدگذاری و تعیین درون‌مایه‌ها، در مصاحبه پانزدهم، به اشباع نظری رسید. در فرایند تحلیل داده‌ها ابتدا کدگذاری، بعد یافتن وجوه مشترک ایده‌ها، و سرانجام استنتاج درون مایه‌های فرعی و اصلی و نهایتاً جمع‌بندی صورت گرفت. تحلیل داده‌ها، منجر به استخراجِ یک درون‌مایه‌یِ(تم) اصلی و هشت درون‌مایه‌ی فرعی شد. درون مایه‌یِ اصلی،ارزشیابی بعنوان توانمندی فرد در امر قضاوت است، و درون مایه‌هایِ فرعی، شامل انسجامِ همراه با تأمل، اشتراک در داوری، خود ارزیابی، توجه به سؤالات حقیقی و مجازی، تولید بجای بازتولید محتوای آموزشی، بازخورد و قیاس نکردن افراد در ارزشیابی می‌باشد. با تامل در درون مایه‌ها، می توان اذعان داشت، ارزشیابی نه صرفاً ابزاری برای سنجش میزان توفیق فرد در یک عرصه، بلکه توانمندسازی در امر قضاوت نیز است؛ این توانمندی یک معیار مهم در تشخیص فرد فرهیخته از دیگران قلمداد می‌شود. یعنی توانِ قضاوتِ، یک هدف آموزشی است، و درون مایه‌های فرعی، خرده اهداف آموزش و مکمل هدف اصلی محسوب می‌شوند.
    کلید واژگان
    هرمنوتیک فلسفی
    روایت نو
    ارزشیابی
    آموزش

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2015-12-22
    1394-10-01
    ناشر
    معاونت تربیت وآموزش
    سازمان پدید آورنده
    برون سازمانی

    شاپا
    2382-9613
    URI
    http://tps.jrl.police.ir/article_17680.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/399610

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب