بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر امنیت فرهنگی در کلان شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
زالی, نادرزمانی پور, مسعوداحمد میر محمد تبار, سیدولایی, اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از رسانه ها بر امنیت فرهنگی کلان شهر تهران انجام شد. چارچوب نظری تحقیق حاضر، نظریه های امنیت گیدنز و امنیت مکتب کپنهاگ می باشد. پژوهش حاضر، بهصورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته با حجم نمونه 400 نفر در بین جوانان 18 تا 33 سال کلانشهر تهران در سال 1392 انجام شده است. روش نمونهگیری، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. نتایج تحقیق نشان میدهند که میانگین امنیت فرهنگی و ابعادش (هویت و ارزش) در حد متوسط رو به بالا میباشد. این در حالی است که میانگین استفاده از ماهواره و اینترنت در حد کم قرار دارد و قوی ترین پیش بینی کننده های متغیر امنیت فرهنگی به ترتیب متغیرهای استفاده از تلویزیون (بتا=32/0)، استفاده از ماهواره (بتا=13/0-) و استفاده از اینترنت (بتا=11/0-) می باشند. می توان نتیجه گیری کرد که امروزه با افزایش تغییرات سریع در جامعه، افزایش میزان استفاده از اینترنت و ماهواره باعث افزایش فاصله زمانی- مکانی و از جاکندگی بیشتر افراد از محیط زندگی خودشان می شود که این مطلب با توجه به نظریه گیدنز به کاهش امنیت فرهنگی منجر می شود. همچنین تلویزیون به دلیل فاصله زمانی- مکانی و از جاکندگی، کمتر به افزایش امنیت فرهنگی افراد منجر می شود.
کلید واژگان
امنیت فرهنگیهویت
ارزش
استفاده از رسانه ها
تهران
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01




