• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی
    • دوره 12, شماره 46
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی
    • دوره 12, شماره 46
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر عدالت درک شده ارباب‌رجوع بر عواطف و رفتار شهروندی مراجعه‌کنندگان(موردمطالعه: سازمان نظام‌وظیفه عمومی)

    (ندگان)پدیدآور
    قیاسی, رضاصادق‎پور, راشینآهی, پرویزاکبری, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.446 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: بروز رفتار شهروندی و ضد شهروندی ارباب‌رجوع در سازمان نظام‌وظیفه عمومی متأثر از عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل تأثیرگذار، نوع ادراک ارباب‌رجوع از عدالت در کلیه فعالیت‌های سازمان نظام‌وظیفه عمومی است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر عدالت درک شده بر عواطف و رفتار شهروندی ارباب‌رجوع در سازمان نظام‌وظیفه عمومی شهر تهران است. روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی، ازلحاظ روش پژوهش، پیمایشی و ازلحاظ ماهیت، علی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارباب‌رجوع سازمان نظام‌وظیفه عمومی بودند. در پژوهش حاضر نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام که نهایتاً 385 پرسشنامه جمع‌آوری و داده‌های حاصل از پرسشنامه با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS 3 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها حاکی از آن بود که کلیه ابعاد عدالت ادراک‌شده (رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای و اطلاعاتی) بر عواطف مثبت تأثیر مثبت معناداری دارد و تأثیر ابعاد عدالت ادراک‌شده بر عواطف منفی نیز منفی و معنادار است. همچنین عواطف مثبت تأثیر مثبت معناداری بر رفتار شهروندی ارباب‌رجوع دارد و با کاهش عواطف منفی رفتار شهروندی ارباب‌رجوع افزایش می‌یابد. نتیجه‌گیری: از برآیند بافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که باوجود اثرگذاری مثبت عدالت اطلاعاتی، عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای، عدالت مراوده‌ای بر عواطف ارباب‌رجوع از مسئولین سازمان انتظار می‌رود اطلاعات ارباب‌رجوع را درزمینه خدمات موردنظر افزایش یابد.
    کلید واژگان
    عدالت
    عواطف
    رفتار شهروندی
    ارباب‌رجوع

    شماره نشریه
    46
    تاریخ نشر
    2019-07-23
    1398-05-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی
    سازمان پدید آورنده
    مربی گروه فتا، دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی، دانشگاه علوم انتظامی امین، رایانامه (نویسنده مسئول): rezaghiasi@rocketmail.com
    - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه غیرانتفاعی غیردولتی راهبرد شمال.
    - استادیار گروه پیشگیری انتظامی، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین.
    - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان.

    شاپا
    2228-7078
    URI
    http://osra.jrl.police.ir/article_91847.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/398894

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب