بررسی تأثیر استفاده از رسانهها بر میزان احساسامنیت شهروندان تهرانی با تأکید بر فعالیتهای پلیسی
(ندگان)پدیدآور
ترکی, حسینحسینی, حمیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: احساس امنیت که ارتباط مستقیم با ذهنیت و درک مردم از امنیت دارد، تحت تأثیر عوامل مختلفی شکل میگیرد. رسانهها بهعنوان منابع واسطهای کسب اطلاعات مردم قادرند احساس افراد از واقعیت و نگرش آنان را نسبت به محیط شکل دهند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از رسانههای جمعی بر احساس امنیت شهروندان تهرانی با تأکید بر فعالیتهای پلیسی میباشد.
روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام شد. به همین منظور، از بین جامعه مورد مطالعه که افراد بالای 18 سال میباشند با روش نمونهگیری خوشهای طبقه بندی 380 نفر از آنان از پنج منطقه شهر تهران انتخاب و از آنان درخواست شد که پرسشنامه تحقیق را تکمیل نمایند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد تفاوت معناداری بین میزان توجه بهبرنامهها و اخبار پلیسی تلویزیون به لحاظ احساس امنیت وجود دارد و هرچه میزان استفاده از این برنامهها بیشتر باشد میزان احساس امنیت کمتر است. همچنین نتایج نشان داد بین میزان توجه به برنامههای پلیسی تلویزیون با احساس ناامنی رابطه بیشتری وجود دارد تا مطالعه حوادث جنایی روزنامه با احساس ناامنی.
بحث و نتیجهگیری: رسانهها، بهویژه تلویزیون، با محتوای اخبار امنیتی- انتظامی و حوادث جنایی در کاهش احساس امنیت مخاطبان خود تأثیر دارند. با توجه به رابطه بین رسانهها و احساس امنیت همچنین تأثیرگذاری محتوای خاصی از رسانه بر احساس امنیت مخاطبان، این موضوع هنوز بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است وکمتر از این فرصت در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده نموده است.
کلید واژگان
رسانهاحساس امنیت
تلویزیون
شهروندان تهرانی
پلیس
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01




