درباره راهبرد (مقدمه ای بر تدوین طرح راهبردی در ناجا )
(ندگان)پدیدآور
محمد احمدوند, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر تلاشی است برای معرفی و نگاهی کلی به یکی از دغدغه های اصلی سازمانهائی که در عصر پرتلاطم و بی ثبات فعلی به موفقیت خود می نگرند. مجموعه ای از پرسشهای اساسی در هر سازمان پیش رو است که یافتن بهترین پاسخ برای آنها نیازمند اندیشه ای عمیق و خلاق و تلاشی وسیع است. درک و فهم و تحلیل راهبردی وضع موجود سازمان، کجایی و چیستی، نقطه مطلوب سازمان، چگونگی و از چه راهی و نحوه دستیابی به نقطه ی مطلوب و آرمانی سازمان از جمله این پرسشهاست و راهبرد در پی پاسخ به این پرسشها است.
این مقاله به تعریف راهبرد و سیر تحول این مفهوم در حوزه سیاسی – نظامی و ورود این موضوع در عرصه سازمان و مدیریت اشاره می نماید، انواع رویکردهای راهبرد سازی و برداشتهای مختلف از راهبرد، ویژگیها و معیارها و دامهای اثربخشی راهبرد را مرور کرده و به یکی از جوهره های اصلی راهبرد با عنوان هم کنشی با تغییرات اشاره دارد.
کلید واژگان
راهبردبرنامهریزی
مدیریت راهبردی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2007-12-221386-10-01




