ارائه ی الگوی کاربردی برای تدوین نقشه ی دانش در سازمان ها
(ندگان)پدیدآور
محمد احمدوند, علیجنیدی, محمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
برای آن که سازمان ها قادر به رقابت در دنیای نوین امروزی باشند، نیاز به خلق مزیت های رقابتی دارند. به همین دلیل برخی معتقدند که به اشتراک گذاری دانش در سطوح مختلف سازمانی گامی بسیار مهم برای دست یابی به مزیت های رقابتی است. اما آن چه مسلم است لازمه این کار، شناسایی منابع دانشی سازمان و استخراج دانش از آن ها است. یکی از ابزارهای مدیریت دانش که کمک شایانی به شناسایی منابع دانشی سازمان می کند نقشه دانش است. نقشه دانش یکی از زیربناهای هوشمندانه و ابتکاری مدیریت دانش است که اساس تدوین و تهیه آن شامل دسته بندی پویای خبرگان و تجربه های آن ها، کمیته های تخصصی، فعالیت های سازمانی و مفاهیم موجود در سازمان است. از این رو در سال های متمادی، ترسیم و تدوین نقشه دانش مورد توجه قرار گرفته و محققان فنون و روش های گوناگونی برای تدوین آن ارائه کرده اند. این مقاله بر اساس روش پیمایشی تهیه شده است؛ یعنی عوامل مهم و تاثیرگذار بر تدوین نقشه دانش مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن الگوی مفهومی پیشنهاد شده است. بر همین اساس ابتدا به جنبه های گوناگون نقشه دانش مانند ویژگی ها، انواع دسته بندی ها و روش شناسی های موجود برای ترسیم آن پرداخته شده و سپس چارچوبی مفهومی برای تدوین نقشه دانش به همراه گام های اساسی اجرایی آن برای اجرا در سازمان ها ارائه شده است.
کلید واژگان
مدیریت دانشنقشه دانش
تسهیم دانش
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01




