نقش فرهنگ سازمانی در توسعة تفکر راهبردی
(ندگان)پدیدآور
بشیربنائم, یاسرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
فرهنگ سازمانی همیشه به مثابه بستری برای توسعه و پیشرفت هر سازمانی قلمداد شده است. فرهنگ سازمانی در این مقاله عامل توسعه و شکوفایی تفکر راهبردی معرفی شده است. نوع این تحقیق مروری است و از بُعد هدف نیز، به علت معرفی راهکار برای رهبران و مدیران، کاربردی است؛ از حیث روش میتوان گفت تحقیقی توصیفی است. در این تحقیق به بررسی نتایج و ادبیات پژوهشهای صورتگرفته در حوزة علوم سازمانی و راهبرد پرداختیم و سعی کردیم، با تلخیص نتایج آنها در یک جا، فرهنگ سازمانی و تفکر راهبردی را به صورت ساده و روان توصیف کرده و نقش فرهنگ سازمانی را در توسعة تفکر راهبردی بیشتر نمایان سازیم. با توجه مطالب بیانشده و نتایج بهدستآمده از بررسی نظریات متفکران حوزة راهبرد و سازمان، چنین استنباط میشود که نبود تفکر راهبردی کاستی اساسی سازمانها شناخته شده است. برای از بین بردن این وضعیت، پیشنهاد میشود که سازمانها به فرهنگ سازمانی بیشتر توجه کنند؛ زیرا فرهنگ در بهبود و توسعة تفکر راهبردی افراد سازمان، مخصوصاً مدیران و رهبران، بسیار مؤثر است؛ با توجه به این مطلب، سازمانها برای دستیابی به این نوع طرز تفکر باید توجه بیشتری به بهبود فرهنگ جاری سازمان کنند.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیتفکر راهبردی
سازمان
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01




