تاثیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان
(ندگان)پدیدآور
شهبازی, محمدعلی اکبری, آرشاسعدی, علیجواهری کامل, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سازمان ها برای دستیابی به اهداف خود باید توانایی جذب و نگهداری و حفاظت از منابع انسانی را داشته باشند. ترک خدمت و تمایل به ترک خدمت از جمله عواملی است که سازمان را در امر دستیابی به این اهداف دچار مشکل می کند. ترک خدمت برای سازمان پرهزینه است، زیرا منابع زیادی در امر آموزش افرادی که سازمان را ترک می کنند صرف شده است و برای خود اشخاص نیز پرهزینه است، زیرا آن ها باید انرژی زیادی را برای یافتن کار جدید و خوگرفتن با وضعیت شغلی جدید اختصاص دهند. در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر قصد ترک خدمت کارکنان و رابطه آنان با یکدیگر پرداخته شده است در حقیقت هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر ترک خدمت کارکنان با تاکید بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی می باشد عوامل مؤثر بر ترک خدمت کارکنان عبارتند از: رضایت شغلی، فرصت محیطی، درگیری شغلی، استقلال، استرس شغلی، پرداخت، تعهد سازمانی، عدالت توزیعی، فرصت های ترفیعی و حمایت اجتماعی. این تحقیق از نظر ماهیت توصیفی می باشد در بخش اول رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن تشریح شده است، در ادامه تعهد سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن بیان گردیده است. در قسمت سوم ترک خدمت کارکنان مورد بررسی قرار گرفته و نظریه معروف مبلی بیان شده است. در انتها نیز نتیجه گیری شده و سعی گردیده است، در حوزه فعالیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عوامل فوق الذکر مورد بررسی قرار گیرد.
کلید واژگان
ترک خدمتتعهد سازمانی
رضایت شغلی
کارکنان
مدیریت منابع انسانی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2008-12-211387-10-01




