راهبرد توسعه وتحول سازمانی؛«برنامهِ رسیدن به هدف»
(ندگان)پدیدآور
رضا شبانی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تغییر و تحول سازمانی به مثابه راهبرد، به تغییری اطلاق می شود که منجر به ایجاد تحول در شخصیت و هویت سازمان شود،به طوری که رفتار و عملکرد را در سازمان متحول کند.امروزه توسعه وتعالی سازمان ها مستلزم تحولی است که لزوم آن در سازمان ها همواره دیده می شود.به بیانی بهتر برنامه ریزی برای توسعه و تعالی، نوید آینده ای جذاب برای یک سازمان است.
در این مقاله تلاش شده است مفاهیم واصطلاحات نظری تعریف و تبیین شود وسپس تمرکز نگارش به این موضوع معطوف شده است که در سازمان پویا چگونه این تحول سازمانی حاصل می شود؟برای پاسخ به این سؤال دو حالت در نظر گرفته شده است؛حالت اول:انطباق سازمان با محیط وحالت دوم:تطبیق محیط با سازمان از طریق ابداع و نوآوری.فرضیه پژوهش بر این فرض استوار است که در حالت اول تحولات پایدار نیستند و برای رسیدن به یک سازمان متحول باید از ابداع و نوآوری استفاده کرد تا از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم؛که در این راستا ضمن ارائه توضیحی مفصل درباره راهبردهای تغییر و تحول سازمانی،راهبرد تغییر در نیروی انسانی مد نظر نگارنده است.چرا که پیش شرط هر تحولی داشتن نیروی متحول است.
کلید واژگان
راهبردتوسعه وتحول
سازمان
نیروی انسانی
نوآوری
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01




