اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر پایش هیجانی دانشآموختگان متقاضی شغل پلیس (مورد مطالعه:دانشگاه علوم انتظامی امین)
(ندگان)پدیدآور
عینی پور, جوادذوقی, لیلافتحی, آیتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر پایش هیجانی دانشآموختگان متقاضی شغل پلیسی در دانشگاه علوم انتظامی امین انجام شد. این پژوهش به علت واقع شدن تمام افراد جامعه پژوهش (دانشآموختگان متقاضی شغل پلیس در سال تحصیلی 95-96) در معرض اجرای متغیر مستقل و عدم مقدور بودن انتخاب گروه گواه، از نوع شبهآزمایشی با طرح پسآزمون با یک گروه است. حجم نمونه در این پژوهش 19 نفر است. تمام افراد به صورت گروهی 8 جلسه مورد آموزش چگونگی تنظیم هیجان قرار گرفتند و سپس پرسشنامه پایش هیجانی به تمام آنان داده شد. دادهها پس از استخراج با آزمون T تک نمونهای و آزمون نسبت، تجزیهوتحلیل شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد اندازههایT و میانگین تغییرات ایجاد شده در مؤلفههای مرور ذهنی، بازداری هیجانی، پایش خشم پس از آموزش تنظیم هیجان با اطمینان 95 درصد معنا داراست. هم چنین آزمون نسبت و میانگین تغییر ایجاد شده در پایش خوش خیم با اطمینان 95 درصد معنادار است. آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر متغیرهای مرور ذهنی بازداری هیجانی، پایش خشم و پایش خوشخیم مؤثر است.
کلید واژگان
تنظیم هیجانپایش هیجان
تنظیم هیجان
شماره نشریه
52تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امین-دانشکده منابع سازمانیسازمان پدید آورنده
استادبار گروه روانشناسی دانشگاه علوم انتظامی امیناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه علوم انتظامی امین
استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا




