• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ترویجی راهور
    • دوره 1395, شماره 35
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ترویجی راهور
    • دوره 1395, شماره 35
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی جایگاه ایمنی راه در ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکه معابر (مطالعه موردی: شهر تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    عبدالمنافی, سیدابراهیمبابازاده, عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.015 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توسعۀ شبکۀ معابر ازجمله اهداف برنامه ریزی حمل ونقل شهری محسوب میشود. در ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکۀ معابر شهر تهران، معیارهای ترافیکی مثل سرعت سفر در درجۀ اول و معیارهای زیست محیطی در درجۀ دوم اهمیت قرار دارند؛ درحالیکه به معیار ایمنی ترافیک هیچ گونه توجهی نمی شود. اگرچه افزایش سرعت سفر موجب رضایت آنی مسافران می شود؛ اما احتمال وقوع تصادفات فوتی و جرحی را نیز افزایش می دهد که هزینه های آنها برگشت ناپذیرند. با توجه به این تضاد، ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت بدون توجه به معیار ایمنی می تواند موجب توسعۀ نامطلوب شبکه شود؛ لذا هدف اصلی این مقاله، تبیین اهمیت معیار ایمنی در ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکۀ معابر است. بدین منظور دو مدل ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکۀ معابر در دو حالت، با و بدون معیار ایمنی بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی توسعه داده می شوند. علاوه برآن، دو مدل سادۀ پیشبینی تعداد تصادف ها در گره (تقاطع ها) و کمان (معابر) بر اساس اطلاعات موجود از جریان و سرعت در کمانهای شبکۀ معابر شهر تهران ساخته میشوند. آنگاه مدلهای ساخته شده در سیستم ایجاد سناریوی شهر تهران با نرم افزار EMME پیاده سازی میشوند. برای نشان دادن اهمیت معیار ایمنی، گزینه های ساخت شبکۀ معابر شهر تهران که در سال 1390 مطرح بودند، با دو مدل توسعه داده شده در دو حالت بدون و با توجه به معیار ایمنی ارزیابی و اولویت بندی میشوند. مقایسۀ دو مدل اولویت بندی نشان میدهد که نتایج آنها در دو حالت، متفاوت بوده و در مواردی در تضاد باهم قرار میگیرند؛ بنابراین لزوم توجه به معیار ایمنی در برنامه ریزی حمل ونقل شهری ضروری است.
    کلید واژگان
    ایمنی ترافیکی
    ارزیابی و اولویت بندی گزینه ها
    مدلهای پیش بینی تصادف
    تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

    شماره نشریه
    35
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا

    شاپا
    1753-8280
    URI
    http://tale.jrl.police.ir/article_10882.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/397545

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب