فرآیند مسیریابی بهینه حمل مواد خطرناک
(ندگان)پدیدآور
طاهری فر, امیرحسیندیواندری, حسنمهرآبادی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ﯽﺸﺨﺑ از ﻻﻮﻤﺤﻣت ﻤﺣل و ﻘﻧلی، ﺎﻫﻻﺎﮐی ﺎﻧﺮﻄﺧک ﺪﻨﺘﺴﻫ ﻪﮐ ﻪﺑ دلیل ماهیت ﺎﺧص آ ﺎﻬﻧ باید
ﺎﺑ تدابیر ویژ های جاب هجا ﺪﻧﻮﺷ. اما در ایران حمل سوخت از انبارهای مرکزی تا جایگا ههای
توزیع که توسط تانکرها انجام م یشود، بدون برنام هریزی و مسیریابی به شکل سنتی
سازماندهی و پیاد هسازی شد هاند. هدف این پژوهش، ارائه فرآیندی برای مسیریابی بهینه
حمل مواد خطرناک، با در نظر گرفتن دو رویکرد انتخاب ایم نترین و اقتصاد یترین مسیر
بوده و در این راستا به بررسی معیارهای مؤثر بر مسیریابی حمل مواد خطرناک گروه 3 در
شبکه راه شهری پرداخته شده است. با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، میزان تأثیر هر
یک از این معیارها مشخص شده و به مسیریابی توسط این روش پرداخته م یشود. در ادامه
با مقایسه دو سناریو، که یکی مسیرهای به دست آمده از این روش بوده و مبنای ایمنی-
اقتصادی داشته و دیگری مسیرهای انتخابی توسط رانندگان است که صرفاً مبنای اقتصادی
دارد، مشخص شد که در اکثر موارد این دو مسیر بر هم منطبق نیستند و لزوم مسیریابی
با رویکرد این تحقیق مشخص شد. در نهایت اعتبار و کارایی فرآیند مذکور تأیید شده و مشخص م یشود که م یتوان مسیرهای تردد مواد خطرناک را در شبکه معابر شهری با این
روش بهینه کرد.
کلید واژگان
حمل و نقل مواد خطرناکمسیریابی
روش تحلیل سلسله مراتبی
ایمنی سامانه حمل و نقل
نوع راه
پیشینه تصادفات
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01




