طراحی و جایگزینی تقاطعات لوزوی واگرا در مقابل تقاطعات شهری ت کنقط های
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, امینذوقی, حسنرحیم اف, کامرانرضا خلیل زاده, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
افزایش ظرفیت در بخش حم ل ونقل و تعداد وسایل نقلیه به چالش جدیدی برای برنام هریزان
حم ل ونقل منجر ش ��ده اس ��ت و مهندسان را با این مش ک��ل مواجه کرده است که چگونه کی جریان
ایمن و ب یوقفه را طر حریزی کنند. برای برطرف کردن این چال شها کی س ��ری رو شهای ابتکاری
و مق ��رون به صرفه به کار گرفته م یش ��ود که کیی از آنها طراحی تقاطعات لوزوی واگرا اس ��ت. با
توجه به اینکه تاکنون مقایس �� های بین این تقاطع و تقاطع ش ��هری ت کنقط های صورت نگرفته در این
مقاله امکا نس ��نجی اس ��تفاده از این نوع تقاطعات در مقابل تقاطعات شهری ت کنقط های با استفاده از
شبی هسازی میکروسکوپیک بررسی خواهد ش د. بدین منظور با مطالعۀ موردی یکی از تقاطعات شهر
تهران که قرار است در آینده به تقاطع غیر همسطح تبدیل شود )تقاطع بزرگراه رسالت- خیابان آیت(
به مقایس ��ه این دو نوع تقاطع تحت چهار س ��ناریوی مختلف از جریان ترافیک پرداخته شده است.
نتایج این تحقیق، عملکرد بهتر این نوع تقاطعات را در اکثر پارامترهای ترافیکی )مانند: ظرفیت، زمان
تأخیر، زمان سفر، حداکثر طول صف و ... ( خصوصا ظرفیت بالای حرکات گردش به چپ نشان داد.
کلید واژگان
تقاطع لوزوی واگراتقاطع شهری ت کنقط های
شبیه سازی
ظرفیت
زمان تأخیر
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01




