• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ترویجی راهور
    • دوره 1395, شماره 36
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ترویجی راهور
    • دوره 1395, شماره 36
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس

    (ندگان)پدیدآور
    سعید کشفی, سیدرحمانی, نادررحمانی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    676.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اجرای طرح همیار پلیس در اسفندماه سال 1385 بر اساس توافقنامۀ مشترک نیروی انتظامی با وزارت آموزش‌وپرورش، یکی از برنامه‌های پلیس راهور بود که عملیاتی شد و موجب استقبال زیاد دانش‌آموزان، والدین آن‌ها و مجریان طرح در آموزش‌وپرورش گردید. ازاین‌رو یکی از آموزش‌های اساسی پلیس راهنمایی و رانندگی برای کودکان و نوجوانان در دوره‌های پیش‌دبستانی و ابتدایی و دورۀ اول متوسطه، آموزش مهارت‌هایی است که آنان با یادگیری آن مهارت‌ها بتوانند رفتاری مناسب در ارتباط با ایمنی عبورومرور در جاده و خیابان از خود نشان دهند؛ این آموزش‌ها موجب می‌شود تا انضباط و رفتار ترافیکی در دانش‌آموزان با حس مسئولیت‌پذیری نهادینه شود. روش:‌ این تحقیق با بررسی تأثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس در سال 1391 در شهر تهران، عوامل مؤثر بر اجرای این طرح و کارایی همیاران پلیس مقطع دبستان و دورۀ اول متوسطه را شناسایی کرده است تا نسبت به تقویت آن در برنامه‌های آتی فرهنگ‌سازی و ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات انسانی گامی بردارد و راهکارهای اجرای مطلوب چنین طرحی را ارائه کند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعۀ آماری این پژوهش، تعداد 180 نفر از افسران پلیس راهور و کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس است که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده‌اند. ابزاری مورداستفاده برای گردآوری اطلاعات در فصول اول و دوم، مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای و در فصل چهارم، پرسشنامۀ پژوهشگر‌ساخته است. پرسشنامۀ پژوهش پس از تأیید روایی و پایایی در بین جامعۀ آماری توزیع و گردآوری گردید. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بر اساس طیف پنج‌گزینه‌ای لیکرت و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی داده‌ها، تحلیل توصیفی شدند. ضمناً از آزمون آماری فریدمن برای آزمون سؤال‌های پژوهش استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که محتوای آموزش، آموزش عملی و نظری، مکان و زمان آموزش به ترتیب بر کارایی همیاران پلیس مؤثر بوده است. پیشنهادها: با توجه به اهمیت همیاران پلیس در جهت اصلاح رفتار رانندگی خانواده‌ها و عموم جامعه پیشنهاد می‌شود که یک درس ویژه و جداگانه برای آموزش آموزه‌های ترافیکی با عنوان (همیاران پلیس) در نظر گرفته شود و برای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از عکس‌های ترافیکی و علایم راهنمایی و رانندگی بیشتر استفاده شود؛ همچنین با توجه به اینکه علم روز با سرعت به سمت فضای مجازی، در حال حرکت است، لازم است فضای غیرمجازی در دستور متولّیان آموزش قرار گیرد و تغییر آموزش نظری از کلاس درس به کارگاه‌های آموزش تا حد زیادی می‌تواند بر کارایی همیاران پلیس و پلیس‌یاران نوجوان مؤثر باشد.
    کلید واژگان
    همیار پلیس
    پلیس‌یاران نوجوان
    آموزش کارایی
    مقررات راهنمایی و رانندگی

    شماره نشریه
    36
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا

    شاپا
    1753-8280
    URI
    http://tale.jrl.police.ir/article_10890.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/397412

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب