بررسی تأثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس
(ندگان)پدیدآور
سعید کشفی, سیدرحمانی, نادررحمانی, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اجرای طرح همیار پلیس در اسفندماه سال 1385 بر اساس توافقنامۀ مشترک نیروی انتظامی با وزارت آموزشوپرورش، یکی از برنامههای پلیس راهور بود که عملیاتی شد و موجب استقبال زیاد دانشآموزان، والدین آنها و مجریان طرح در آموزشوپرورش گردید. ازاینرو یکی از آموزشهای اساسی پلیس راهنمایی و رانندگی برای کودکان و نوجوانان در دورههای پیشدبستانی و ابتدایی و دورۀ اول متوسطه، آموزش مهارتهایی است که آنان با یادگیری آن مهارتها بتوانند رفتاری مناسب در ارتباط با ایمنی عبورومرور در جاده و خیابان از خود نشان دهند؛ این آموزشها موجب میشود تا انضباط و رفتار ترافیکی در دانشآموزان با حس مسئولیتپذیری نهادینه شود.
روش: این تحقیق با بررسی تأثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس در سال 1391 در شهر تهران، عوامل مؤثر بر اجرای این طرح و کارایی همیاران پلیس مقطع دبستان و دورۀ اول متوسطه را شناسایی کرده است تا نسبت به تقویت آن در برنامههای آتی فرهنگسازی و ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات انسانی گامی بردارد و راهکارهای اجرای مطلوب چنین طرحی را ارائه کند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعۀ آماری این پژوهش، تعداد 180 نفر از افسران پلیس راهور و کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس است که بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزاری مورداستفاده برای گردآوری اطلاعات در فصول اول و دوم، مطالعات اسنادی و کتابخانهای و در فصل چهارم، پرسشنامۀ پژوهشگرساخته است. پرسشنامۀ پژوهش پس از تأیید روایی و پایایی در بین جامعۀ آماری توزیع و گردآوری گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش بر اساس طیف پنجگزینهای لیکرت و با استفاده از روشهای آمار توصیفی دادهها، تحلیل توصیفی شدند. ضمناً از آزمون آماری فریدمن برای آزمون سؤالهای پژوهش استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که محتوای آموزش، آموزش عملی و نظری، مکان و زمان آموزش به ترتیب بر کارایی همیاران پلیس مؤثر بوده است.
پیشنهادها: با توجه به اهمیت همیاران پلیس در جهت اصلاح رفتار رانندگی خانوادهها و عموم جامعه پیشنهاد میشود که یک درس ویژه و جداگانه برای آموزش آموزههای ترافیکی با عنوان (همیاران پلیس) در نظر گرفته شود و برای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از عکسهای ترافیکی و علایم راهنمایی و رانندگی بیشتر استفاده شود؛ همچنین با توجه به اینکه علم روز با سرعت به سمت فضای مجازی، در حال حرکت است، لازم است فضای غیرمجازی در دستور متولّیان آموزش قرار گیرد و تغییر آموزش نظری از کلاس درس به کارگاههای آموزش تا حد زیادی میتواند بر کارایی همیاران پلیس و پلیسیاران نوجوان مؤثر باشد.
کلید واژگان
همیار پلیسپلیسیاران نوجوان
آموزش کارایی
مقررات راهنمایی و رانندگی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01




