تأثیر کلاسهای آزاد آموزش و تفهیم نظری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بر ارتقاء کیفیت یادگیری متقاضیان گواهینامه رانندگی
(ندگان)پدیدآور
امین پیشدار, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رانندگی صحیح و قانونمند یک فرهنگ است و فرهنگ نشأت گرفته از نگرش افراد جامعه میباشد. نگرش، خود را در عمل و رفتار نشان میدهد. تغییر نگرش افراد جامعه نمیتواند بدون پرداختن به آموزش تحقق یابد. هدف از آموزش، انتقال دانش و آگاهی به افراد میباشد بطوریکه این دانش و آگاهی به فرهنگ تبدیل شده و جمعی گردد، تا بطور کامل بتوان از نتایج آن بهره برد. لذا سوال اصلی این پژوهش این بوده است که آیا استفاده از کلاسهای آزاد آموزش و تفهیم نظری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی میتواند کیفیت یادگیری متقاضیان گواهینامه رانندگی را ارتقاء دهد؟ این پژوهش از روش کیفی استفاده کرده و هدف آن کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش را 33 نفر از متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی که حداقل یک مرتبه در آزمون اصلی آییننامه راهنمایی و رانندگی مردود شده و همچنان درصدد قبولی در این آزمون بودهاند، تشکیل دادهاند. این افراد به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات فردی-آزمونی افراد و همچنین دادههایی که در طول مدت پژوهش بدست میآمد، بود. این افراد از ابتدا تا پایان مدت یک ماه پژوهش تحت نظارت و آموزش قرار گرفتند. سنجش این افراد، قبولی آنها در آزمون اصلی آییننامه راهنمایی و رانندگی بود. در دور اول آموزش 42/43 درصد و در دور دوم آموزش 36/36 درصد و در دور سوم آموزش 12/12 درصد از این افراد توانستند در آزمون اصلی آییننامه راهنمایی و رانندگی قبول شوند. و تنها 9/09 درصد از این افراد با اتمام زمان یک ماه پژوهش نتوانستند در این آزمون قبول شوند. نتایج نشان داد که افراد مختلف با توجه به میزان سواد و تحصیلات متفاوت و همچنین یکسان نبودن استعداد یادگیری، نیازمند آموزش بیشتر و با کیفیتتر هستند. محقق علاوه بر آن مدلی را برای اصلاح پُرشتاب رفتارهای غلط رانندگی و ترافیکی و همینطور تثبیت فرهنگ صحیح در جامعه که در آن تأکید ویژهای بر استفاده از مردم برای مردم شده است، پیشنهاد میکند.
کلید واژگان
قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگیفرهنگ سازی
کمیت آموزشی
کیفیت آموزشی
اصلاح و تثبیت رفتار
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01




