چارچوبی تحلیلی برای شناسایی مشکلات قابل بروز در مسیر کیفیت و اثربخشی تدریس در آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
ترک زاده, جعفرمحترم, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
عوامل متعددی بر کیفیت و اثربخشی تدریس در آموزش عالی مؤثر میباشند که شناسایی و کنترل آنها مستلزم اتخاذ رویکرد سیستمی در حوزههای نظری و عملی مربوط به آن است. لذا در این مطالعه، پس از توصیف و تبیین مبانی نظری تدریس در آموزش عالی، نخست با رویکردی سیستمی و از منظری فرایندی ـ تعاملی به تبیین مراحل و اجزای تدریس در آموزش عالی پرداخته شد و پس از آن نیز با رویکردی تحلیلی به شناسایی و دستهبندی مشکلات و موانع قابل بروز در مسیر تحقق کیفیت و اثربخشی تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در مراحل پیش، حین و پس از تدریس پرداخته شد. خروجی این کار به دلیل ارائه تصویری از موانع و مشکلات موجود در مسیر تحقق کیفیت و اثربخشی تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، هم میتواند گامی مهم در جهت تصمیمسازی و تصمیمگیری در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی برای پیشگیری یا رفع اینگونه مشکلات به شمار آید و هم میتواند موجب بهبود کیفیت تصمیم و افزایش احتمال اثربخشی تدریس در آموزش عالی شود.
کلید واژگان
آموزش عالیتدریس
مشکلشناسی
کیفیت تدریس
اثربخشی تدریس
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01




