• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل برنامۀ درسی کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    علی پور مقدم, خدیجهابراهیمی قوام, صغری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    431.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با اینکه یکی از وظایف اصلی تعلیم‌وتربیت، افزایش معلومات دانش‌آموزان در زمینۀ ترافیک و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ اما پژوهش‌ها نشان‌دهندۀ رشد تصادفات و عدم اطلاع کافی دانش‌آموزان در این زمینه است. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینۀ آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ترافیک است. لذا جامعۀ آماری این پژوهش، محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی (پایۀ سوم، چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 94-95 بود که نمونه‌گیری آن به‌صورت هدفمند انجام گرفت. با نظر به این امر، برای مشخص‌نمودن مؤلفه‌های آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، از روش توصیفی و سپس از روش تحلیل محتوا، به‌منظور بررسی و تحلیل برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی استفاده شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، سیاهۀ تحلیل محتوای کتب درسی، سیاهۀ تحلیل فعالیت‌ها، کاربرگه­ها و سیاهۀ تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعۀ مبانی نظری، طرح پیشنهادی تهیه شد و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردید. واحد تحلیل نیز صفحات (جملات، تصاویر و فعالیت­ها) بودند. نتایج پژوهش نشان داد که از مجموع 4000 جمله، فعالیت و تصویر موجود در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی، تنها 107 مورد به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی عابر پیاده، سرنشینان و دوچرخه­سواران اختصاص دارد. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ دوچرخه­سواران و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفۀ عابر پیاده اختصاص‌ یافته است. مؤلفۀ سرنشینان نیز دارای ضریب اهمیت مساوی با مؤلفۀ دوچرخه­سواران است؛ بنابراین به‌دلیل اهمیت این موضوع برای رشد اجتماعی، کاهش تصادفات و داشتن شهروندانی مطابق با هنجارها، ارزش‌ها، آداب‌ورسوم، قوانین و مقررات جامعه، لازم است در کتب آموزشی، تأکیدی یکسان و درخور توجه به آن شود و برنامه­ریزان درسی، در برنامه‌ریزی و تدوین کتب درسی، توجه بیشتری به این امر نمایند.
    کلید واژگان
    برنامۀ درسی
    تحلیل محتوا
    آموزش ترافیک
    مقررات راهنمایی و رانندگی

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور
    دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_91606.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395626

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب