| dc.contributor.author | علی پور مقدم, خدیجه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابراهیمی قوام, صغری | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:07:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:07:37Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:07:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:07:37Z | |
| dc.date.issued | 2019-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-08-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-05-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علی پور مقدم, خدیجه, ابراهیمی قوام, صغری. (1398). تحلیل برنامۀ درسی کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان. فصلنامه علمی راهور, 1398(28), 83-100. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3529 | |
| dc.identifier.uri | http://talar.jrl.police.ir/article_91606.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395626 | |
| dc.description.abstract | با اینکه یکی از وظایف اصلی تعلیموتربیت، افزایش معلومات دانشآموزان در زمینۀ ترافیک و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ اما پژوهشها نشاندهندۀ رشد تصادفات و عدم اطلاع کافی دانشآموزان در این زمینه است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر، بررسی محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینۀ آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ترافیک است. لذا جامعۀ آماری این پژوهش، محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی (پایۀ سوم، چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 94-95 بود که نمونهگیری آن بهصورت هدفمند
انجام گرفت. با نظر به این امر، برای مشخصنمودن مؤلفههای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، از روش توصیفی و سپس از روش تحلیل محتوا، بهمنظور بررسی و تحلیل برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهۀ تحلیل محتوای کتب درسی، سیاهۀ تحلیل فعالیتها، کاربرگهها و سیاهۀ تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعۀ مبانی نظری، طرح پیشنهادی تهیه شد و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردید. واحد تحلیل نیز صفحات (جملات، تصاویر و فعالیتها) بودند. نتایج پژوهش نشان داد که از مجموع 4000 جمله، فعالیت و تصویر موجود در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی، تنها 107 مورد به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی عابر پیاده، سرنشینان و دوچرخهسواران اختصاص دارد. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ دوچرخهسواران و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفۀ عابر پیاده اختصاص یافته است. مؤلفۀ سرنشینان نیز دارای ضریب اهمیت مساوی با مؤلفۀ دوچرخهسواران است؛ بنابراین بهدلیل اهمیت این موضوع برای رشد اجتماعی، کاهش تصادفات و داشتن شهروندانی مطابق با هنجارها، ارزشها، آدابورسوم، قوانین و مقررات جامعه، لازم است در کتب آموزشی، تأکیدی یکسان و درخور توجه به آن شود و برنامهریزان درسی، در برنامهریزی و تدوین کتب درسی، توجه بیشتری به این امر نمایند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 431 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی راهور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Traffic Law Enforcement Research Studies | en_US |
| dc.subject | برنامۀ درسی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل محتوا | fa_IR |
| dc.subject | آموزش ترافیک | fa_IR |
| dc.subject | مقررات راهنمایی و رانندگی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل برنامۀ درسی کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1398 | |
| dc.citation.issue | 28 | |
| dc.citation.spage | 83 | |
| dc.citation.epage | 100 | |