نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی پور مقدم, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی قوام, صغریfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:07:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:07:37Z
dc.date.available1399-07-09T11:07:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:07:37Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-08en_US
dc.date.submitted1397-05-17fa_IR
dc.identifier.citationعلی پور مقدم, خدیجه, ابراهیمی قوام, صغری. (1398). تحلیل برنامۀ درسی کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان. فصلنامه علمی راهور, 1398(28), 83-100.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3529
dc.identifier.urihttp://talar.jrl.police.ir/article_91606.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395626
dc.description.abstractبا اینکه یکی از وظایف اصلی تعلیم‌وتربیت، افزایش معلومات دانش‌آموزان در زمینۀ ترافیک و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ اما پژوهش‌ها نشان‌دهندۀ رشد تصادفات و عدم اطلاع کافی دانش‌آموزان در این زمینه است. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینۀ آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ترافیک است. لذا جامعۀ آماری این پژوهش، محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی (پایۀ سوم، چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 94-95 بود که نمونه‌گیری آن به‌صورت هدفمند انجام گرفت. با نظر به این امر، برای مشخص‌نمودن مؤلفه‌های آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، از روش توصیفی و سپس از روش تحلیل محتوا، به‌منظور بررسی و تحلیل برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی استفاده شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، سیاهۀ تحلیل محتوای کتب درسی، سیاهۀ تحلیل فعالیت‌ها، کاربرگه­ها و سیاهۀ تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعۀ مبانی نظری، طرح پیشنهادی تهیه شد و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردید. واحد تحلیل نیز صفحات (جملات، تصاویر و فعالیت­ها) بودند. نتایج پژوهش نشان داد که از مجموع 4000 جمله، فعالیت و تصویر موجود در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی، تنها 107 مورد به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی عابر پیاده، سرنشینان و دوچرخه­سواران اختصاص دارد. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ دوچرخه­سواران و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفۀ عابر پیاده اختصاص‌ یافته است. مؤلفۀ سرنشینان نیز دارای ضریب اهمیت مساوی با مؤلفۀ دوچرخه­سواران است؛ بنابراین به‌دلیل اهمیت این موضوع برای رشد اجتماعی، کاهش تصادفات و داشتن شهروندانی مطابق با هنجارها، ارزش‌ها، آداب‌ورسوم، قوانین و مقررات جامعه، لازم است در کتب آموزشی، تأکیدی یکسان و درخور توجه به آن شود و برنامه­ریزان درسی، در برنامه‌ریزی و تدوین کتب درسی، توجه بیشتری به این امر نمایند.fa_IR
dc.format.extent431
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی راهورfa_IR
dc.relation.ispartofTraffic Law Enforcement Research Studiesen_US
dc.subjectبرنامۀ درسیfa_IR
dc.subjectتحلیل محتواfa_IR
dc.subjectآموزش ترافیکfa_IR
dc.subjectمقررات راهنمایی و رانندگیfa_IR
dc.titleتحلیل برنامۀ درسی کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume1398
dc.citation.issue28
dc.citation.spage83
dc.citation.epage100


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد