بررسی وضعیت بحرانی بودن تصادف های جاده ای در شرایط پدافند غیرعامل
(ندگان)پدیدآور
جعفری اسکندری, میثممظفری, عظیمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت تصادف های جاده ای در موضوع پدافند غیرعامل، این پژوهش به ب ررسی و شناسایی
بحرانی بودن تصادف های جاده ای استان فارس بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل آر.اف.ام
می پردازد.برای پیاده سازی روش پیشنهادی ابتدا داده های مربوط به تصاد ف های جاده ای شامل سن،
جنسیت، ارزش خودرو، استفاده خودرو و سابقه رانندگی و مقادیر شاخص های مدل آر.اف.ام شامل
آخرین فاصله تصادف، تعداد دفعات تصادف و خسارت مالی یا هزینه تصادف جمع آوری و پیش پردازش
شد. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی این سه شاخص وز ندهی شدند، در ادامه تعداد خوشه
اولیه با استفاده از الگوریتم دومرحله ای تعیین و سپس تصادف ها با استفاده از روش کا -میانگین بخش بندی
شدند؛ در مرحله بعد هرم ارزش دوره عمر برای شناسایی تصادف های کلیدی و بحرانی رسم شد. نتایج این
تحقیق نشان داد که از بین سه شاخص مدل آر .اف.ام، شاخص تعداد تصادف دارای بیشترین اهمیت و
شاخص فاصله آخرین تصادف دارای کمترین اهمیت در تعیین بحرانی بودن تصادف های جاده ای بوده و بر
این اساس تصادف های جاده ای به چهار خوشه تقسیم شدند . طبق هرم ارزش دوره عمر، بحرانی ترین
تصادف ها در خوشه دوم قرار گرفته اند که تقریبا نیمی از تصادف های جاده ای را تشکیل می دهند و
شاخص های مدل آر.اف.ام برای آنها بیشتر از حد متوسط است.
کلید واژگان
الگوریتم دومرحله ایالگوریتم کا -میانگین
تحلیل سلسله مراتبی
تصادف های جاده ای
پدافند غیرعامل
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01




